سفر به آنتالیا

سفر به آنتالیا

سفر به آنتالیا – آنتالیا پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه و مرکز استان آنتالیا است. آنتالیا در سواحل جنوب غربی آناتولی که با کوه های توروس هم مرز است، بزرگترین شهر ترکیه در سواحل مدیترانه خارج از منطقه دریای اژه با بیش از یک میلیون نفر در منطقه شهری آن است.

شهری که آنتالیای کنونی است برای اولین بار در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد توسط سلسله آتالید پرگامون که به زودی تحت تسلط رومیان قرار گرفت، سکونت یافت. حکومت رومیان شاهد پیشرفت آنتالیا بود، از جمله ساخت چندین بنای تاریخی جدید، مانند دروازه هادریان، و ازدیاد شهرهای همسایه. این شهر چندین بار تغییر کرده است، از جمله به سلطنت سلجوقی در سال ۱۲۰۷ هجری قمری، و امپراتوری عثمانی در حال گسترش. حکومت عثمانی صلح و ثبات نسبی را برای پانصد سال آینده به ارمغان آورد. این شهر پس از جنگ جهانی اول به مدت سه سال توسط ایتالیا اشغال شد، اما در جنگ استقلال توسط ترکیه تازه استقلال یافته باز پس گرفته شد.

آنتالیا بزرگترین تفرجگاه دریایی بین المللی ترکیه است که در ریویرای ترکیه واقع شده است. توسعه در مقیاس بزرگ و بودجه دولتی باعث ارتقای گردشگری شده است. رکورد ۱۳٫۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۹ از این شهر عبور کردند.

با وجود داشتن میراث معماری که قدمت آن به دوران هلنیستی می رسد، اکثر معماری های تاریخی آنتالیا به دوره سلجوقیان قرون وسطی باز می گردد، با تعدادی مساجد، مدارس، مساجد، کاروانسراها، حمام های ترکی و مقبره هایی که به شهر شخصیت ترکی-اسلامی داده است.

سفر به آنتالیا

معماری تاریخی در شهر محصور شده Kaleiçi متمرکز شده است. سازه های باستانی در بقیه شهر آنتالیا به خوبی حفظ نشده اند زیرا شهر مدرن بر روی شهر باستانی ساخته شده است.

کالیچی، با خیابان‌های باریک سنگ‌فرش شده از خانه‌های تاریخی دوران عثمانی، مرکز قدیمی آنتالیا است. با هتل‌ها، بارها، کلوپ‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌هایش، بازسازی شده است تا بسیاری از ویژگی‌های تاریخی خود را حفظ کند. دور تا دور آن را دو دیوار به شکل میخ اسب احاطه کرده است که یکی از آنها در امتداد ساحل است که در روندی پیوسته از دوران هلنیستی تا عثمانی ساخته شده است.

بندر تاریخی در این قسمت از شهر واقع شده است. خیابان های باریک از بندر امتداد یافته و به شهر قدیمی منشعب می شوند که توسط خانه های تاریخی چوبی احاطه شده است. میدان جمهوریت، میدان اصلی شهر و مکانی بسیار محبوب برای گردشگران و مردم محلی، توسط مراکز خرید و تجاری و ساختمان های عمومی احاطه شده است. مکان هایی با آثاری از معماری و فرهنگ های هلنیستی، رومی، بیزانسی و سلجوقی وجود دارد. همچنین نمونه هایی از معماری محلی یونانی در این شهر وجود دارد که دارای پنج کلیسای ارتدکس یونانی در شهر قدیمی است.

اقلیم

آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای گرم تابستانی یا نیمه گرمسیری “مرطوب” خشک و تابستانی است. تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل و بارانی را تجربه می کند. در حالی که طلسم های بارانی رایج است و اغلب در زمستان سنگین است، آنتالیا بسیار آفتابی است و نزدیک به ۳۰۰۰ ساعت نور خورشید در سال دارد.

میانگین دمای دریا بین ۱۶ درجه سانتیگراد (۶۱ درجه فارنهایت) در زمستان و ۲۷ درجه سانتیگراد (۸۱ درجه فارنهایت) در تابستان است.

سفر به آنتالیا

فرودگاه ها

فرودگاه آنتالیا دو ترمینال بین المللی و یک ترمینال داخلی دارد. در سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران آن در پروازهای بین المللی برای اولین بار از تعداد کل فرودگاه استانبول و فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن پیشی گرفت و رسما عنوان “پایتخت گردشگری ترکیه” را به خود اختصاص داد.

حمل و نقل

سفر به آنتالیا - ترامواهای آنتالیا

ترامواهای نوستالژیک آنتالیا.

حمل و نقل اصلی شهر به صورت هوایی و زمینی است. مسیرهای دریایی هنوز در حال توسعه هستند. در سال ۲۰۰۷، فرودگاه یک ترمینال جدید اضافه کرد.

اتوبوس ها

شبکه‌ای از دول‌موشه‌های شبیه به هم وجود دارند که مالکیت خصوصی دارند و مینی‌بوس‌هایی تحت کنترل دولت شهرداری هستند.

آنتالیا اولاشیم، یک شرکت متعلق به شهرداری، سیستم اتوبوس های عمومی را اداره می کند. این شرکت مالک Antobus و Antray است. Antobus در سپتامبر ۲۰۱۰ راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۰، شهر برنامه ریزی کرد تا از ۴۰ اتوبوس به ۱۴۰ اتوبوس دیگر افزایش یابد.

پرداخت برای حمل و نقل عمومی تا زمان راه اندازی کارت حمل و نقل عمومی به نام Antkart در اواخر سال ۲۰۰۷ به صورت نقدی انجام می شد. سیستم کارت با انتقاداتی روبرو شد و متعاقباً در ژوئن ۲۰۰۹ لغو شد و به سیستم نقدی بازگشت. Halkkart از تابستان ۲۰۱۰ برای سیستم حمل و نقل استفاده شده است. Halkkart توسط A-Kent City Smart Technologies تحت کنترل شهرداری شهری آنتالیا مدیریت می شود. مسافران می توانند از کارت های شناسایی برای سوار شدن به اتوبوس یا تراموا استفاده کنند.

خطوط حمل و نقل سیستم تراموا، تراموا آنتالیا، قطار سبک آنترای

یک سیستم تراموا، که در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد، از موزه آنتالیا، و هتل های شرایتون وویجر و فالز، در امتداد بلوار اصلی از طریق مرکز شهر در Kalekapisi، دروازه هادریان، پارک Karaalioglu و به تالیا اوتلی ختم می شود. تراموا در یک ساعت و نیم ساعت از ترمینال (شرق و غرب) حرکت می کند و بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد به Kalekapisi می رسد.

در دسامبر ۲۰۰۹، یک خط ریلی سبک Antray به طول ۱۱٫۱ کیلومتر (۶٫۹ مایل) از یکی از قطب های اصلی اتوبوس های عمومی شهری در شمال غرب تا فراتر از مناطق حومه شهر و باغ وحش افتتاح شد. توسعه سایت فرودگاه، آکسو و اکسپو ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.

مکان های تاریخی در مرکز شهر

سفر به آنتالیا

  • آثار باستانی شامل دیوارهای شهر، برج هیدیرلیک، دروازه هادریان (همچنین به عنوان دروازه سه گانه شناخته می شود) و برج ساعت است.
  • دروازه هادریان: در قرن دوم توسط رومیان به افتخار امپراتور هادریان ساخته شد.
  • مسجد ایسکله: مسجد قرن نوزدهمی در نزدیکی اسکله.
  • مدرس کاراتای: مدرسه ای (حوزه علمیه اسلامی) که در سال ۱۲۵۰ توسط امیر جلال الدین کاراتای ساخته شد.
  • مسجد Kesik Minare (مناره شکسته): زمانی معبد رومی بوده و سپس به کلیسای پانایا بیزانسی و در نهایت به یک مسجد تبدیل شده است.
  • مسجد تکلی مهمت پاشا: مسجدی متعلق به قرن هجدهم که به افتخار تکلی مهمت پاشا ساخته شده است.
  • Yat Limanı: بندر مربوط به دوران روم.
  • مسجد یولی مناره (مناره شیاردار): این مسجد توسط سلجوقیان ساخته شده و با کاشی های آبی تیره و فیروزه ای تزئین شده است. این مناره در نهایت به نماد شهر تبدیل شد.
  • مسجد مورات پاشا: یک مسجد تاریخی عثمانی است که در مرکز شهر قرار دارد.
  • کلیسای ایا یورگی (کلیسای سنت جورج): یک کلیسای تاریخی است که توسط یونانیان آنتالیا ساخته شده است که در حال حاضر به عنوان موزه ای است که نمایشگاه های آثار تاریخی را در خود جای داده است.
  • کلیسای سنت آلیپیوس: یک کلیسای ارتدوکس یونانی تاریخی کوچک که در حال حاضر یک کلیسای ارتدکس فعال است.

سفر به آنتالیا

  • مسجد سلطان علاءالدین: ساختمانی تاریخی که به عنوان کلیسای ارتدکس یونانی در سال ۱۸۳۴ ساخته شد و در دهه ۱۹۵۰ به مسجد تبدیل شد و در حال حاضر به عنوان مسجد استفاده می شود.
  • مسجد آهی یوسف: مسجدی تاریخی که در سال ۱۲۴۹ ساخته شده و احتمالاً یکی از قدیمی ترین مساجد آنتالیا یا حتی قدیمی ترین آنهاست.
  • مسجد آهی کیزی: مسجد تاریخی واقع در شهر قدیمی.
  • مسجد کارا مولا: مسجد تاریخی کوچکی که در قرن چهاردهم ساخته شده است.
  • مسجد بالی‌بی: مسجدی تاریخی که توسط وزیر بالی پاشا ساخته شده است.
  • مسجد مسلم: یک مسجد تاریخی کوچک که توسط حاجی عثمان اوغلو محمد آقا در سال ۱۷۹۶ ساخته شد.
  • کنیسه آنتالیا: کنیسه ای تاریخی که در حال حاضر در محله بالبی بین مسجد کاواکلی و مسجد مناره بالبی کیسیک به عنوان خانه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مولویحانه (موزه لژ درویش): اقامتگاه سابق دراویش که موزه ای درباره دراویش و تصوف در آن قرار دارد.
  • سفر به آنتالیا

سفر به آنتالیا و بهترین هتل ها

از بهترین هتل های آنتالیا میتوان به هتل آستریا کرملین پالاس آنتالیا، هتل پورتوبلو آنتالیا و هتل گرانادا لاکچری بلک آنتالیا اشاره کرد.

 باید گفت که برای کسانی که به دنبال یک روستای تفریحی لوکس هستند در منطقه بلک زیباترین امکانات قرار گرفته است.  هرچند که امکانات و غذاهای اینجا معمولاً بسیار خوب است ، اما از نظر کیفیت دریا چندان خوب نیست. مجلل ترین امکانات شهر بعد از بلک بین مرزهای کمر واقع شده است. دریای این منطقه بسیار زیباتر از جاهای دیگر است.  والبته برای کسانی که به دنبال یک روستای تفریحی لوکس هستند ، لارا می تواند جایگزین مناسبی باشد.اگر دوست دارهتل های بوتیک هستید ، مناطق کاس – کلکان در واقع برای شما مناسب است.

مسافران معمولا به‌دنبال هتل‌های All Inclusive یا UAll با سرو ۲۴ ساعته غذا و نوشیدنی و امکاناتی چون پارک آبی، مرکز اسپا، برنامه‌های سرگرم کننده در این شهر هستند.

بهترین هتل های آنتالیا عبارتند از:

  • هتل کراون پلازا آنتالیا (Crowne Plaza)
  • هتل لارا باروت کالکشن آنتالیا (Lara Barut Collection)
  • هتل لوکس ریزورت کنکورد آنتالیا (Concorde De Luxe Resort)
  • هتل آکرا (اکرا)
  • هتل سو اند آکوآلند (SU and Aqualand)
  • هتل هالیدی این آنتالیا (Holiday Inn Antalya)
  • هتل سی لایف فامیلی ریزورت (Sealife Family Resort)
  • هتل ریکسوس داون تاون آنتالیا (Rixos Downtown Antalya)
  • هتل کریستال سنترو ریزوزت (Crystal Centro Resort)
  • هتل دابل تری بای هیلتون آنتالیا (Double Tree By Hilton)

سفر به آنتالیا

سفر به آنتالیا و رستوران ها

۱- رستوران سون مهمت (۷ Mehmet)

رستوران سون مهمت که در نزدیکی مرکز شهر آنتالیا واقع شده است . این رستوران علاوه بر غذاهای سنتی و محلی، غذاهای مدیترانه‌ای و سایر مناطق ترکیه را نیز سرو می‌کند .این رستوران در حال حاضر به دلیل طعم‌های اصیل غذاها و خوراک‌های ترکی در صدر لیست بهترین رستوران‌های آنتالیا از دید گردشگران و وب‌سایت‌های معتبر گردشگری قرار گرفته است.

این رستوران همچنین از دوستداران گیاه‌خواران است و برای آن‌ها نیز غذاهای متنوعی را تدارک دیده است. پس اگر گیاه‌خوار هستید این رستوران می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما داشته باشد.

۲- رستوران سراسر (Seraser)

از جذابیت‌های رستوران‌های سراسری، منوی هیجان انگیز آن است که بسیار لذت‌بخش است. دسرهای خوش‌طعم، غذاهای متنوع مانند پاستا، سوشی، استیک و غذاهای دریایی با هزینه‌های متوسط شما را هرگز ناامید نخواهد کرد. همچنین فضای رمانتیک این رستوران، آن را به یکی از رستوران‌های جذاب زوج‌های جوان در آنتالیا تبدیل  کرده‌ است.

۳- رستوران وانیلا لانژ (Vanilla Lounge)

یکی از بهترین رستوران‌های آنتالیا، رستوران وانیلا لانژ است که با مواد کاملاً بومی بهترین غذاها در هر چهار فصل سال را ارائه می‌دهد. خوراک بره، مرغ تایلندی، سوپ شیر نارگیل و غذاهای خوش‌طعم دیگر در این رستوران طبخ میگردد.

۴- رستوران آرما (Arma)

رستوران آرما که در مقابل دریای مدیترانه واقع شده است با چشم‌اندازی بی‌نظیر و کاملا سفید بدون شک یکی از بهترین رستوران‌های آنتالیا به شماره می‌رود. این رستوران غذاهای مدیترانه ای، بین‌المللی، اروپایی و خوش‌طعمی را برای مهمانان خود سرو می‌کند دارای غذای حلال وهم چنین غذاهای مناسب برای گیاهخواران است.

از دیگر رستوران های معروف  آنتالیا عبارتند از:

  • رستوران بالیکچی میحانچی آنتالیا
  • رستوران روکا آنتالیا
  • کافه کای چای آنتالیا
  • رستوران عینالی آنتالیا
  • رستوران گاتزتا براسری آنتالیا
  • رستوران نار بیچ بیسترو آنتالیا
  • رستوران هتل آسکا لارا آنتالیا
  • رستوران شیپ این مارینا آنتالیا
  • پیتزایی ایل ویسینو آنتالیا
برای آشنایی بیشتر با کشور ترکیه و دیگر شهر های توریستی این کشور می توانید در ادامه مقاله سفر به استانبول و همچنین سفر به ازمیر از دیگر شهر های ترکیه را مطالعه نمایید؛ پس ما مجله سفر همراه باشید.
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید