سفر به شیراز – شیراز که از کلان شهرهای ایران به حساب می آید و مرکز استان فارس می باشد دارای جمعیتی بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر دارد که پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. شیراز در منطقه ای کوهستانی و در دامنه رشته کوه زاگرس قرار دارد و آب و هوایی معتدل دارد. شهر شیراز به خاطر جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانش بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است و سفر به شیراز یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان و توریست های خارجی که به ایران سفر می کنند بوده است.

خرید بلیت از سفر آنلاین

خرید بلیت پرواز شیراز

خرید هتل از سفر آنلاین

رزرو هتل در شیراز

ریشه نام شیراز

نام شیراز در اسناد و کتب قدیمی و تاریخی با نام های شیرازیس و تیرازیس و شیراز ثبت شده است و در ابتدا شهر شیراز در محل قلعه ابونصر بوده است و در زمان بنی امیه به محل کنونی خود منتقل شده است. وقتی شهر شیراز منتقل می شود پایتخت قدیمی فارس یعنی اصطخر نابود شروع به متروکه شدن و نابودی می کند. لوح های گلی ایلامی که به دو هزار سال قبل از میلاد مربوط می شود نام شیراز را برای اولین بار ثبت کرده اند و در آن لوح های گلین نام شیراز با عنوان تیراسیس یا تیرازیس ثبت شده است.

آثار به جا مانده از دوره ساسانیان و به ویژه سفال های پیدا شده از ویرانه های دوران ساسانی نشان از شهر شیراز می دهد. نام شیراز در شاهنامه فردوسی نیز بارها آمده است. در تخت جمشید بر روی خشت نبشته های عیلامی از قلعه ای به نام تیرازیس یا شیرازیس نام برده شده است.

سفر به شیراز

تاریخ شهر شیراز

شیراز در زمان بوییان و زندیان و صفاریان پایتخت ایران بوده است. محل سکونت دائمی در زمان ساسانیان شهر شیراز بوده است. شیراز تا پایان دوره ساسانی شهری با جمعیت زیاد بوده است و مرکز کارهای اداری حکومت ساسانی بوده است. در برخی اسناد آمده است که شیراز در زمان داریوش تخت سلطه پارسه بوده است و بعد از حمله اسکندر مقدونی به ایران تحت لوای شهر اصطخر بوده است.

روز ملی شیراز

روز پانزدهم اردیبهشت را روز شیراز نام گذاری کرده اند و هر سال از طرف شهرداری شیراز مراسم خاصی به مناسبت روز شیراز برگزار می شود. گاهی برای این مراسم میهمانانی از کشورهای دیگر نیز دعوت می شوند و میهمانان با تعدادی بالن در آسمان شیراز پرواز می کنند.

جغرافیای شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس است. شهر شیراز از شمال به کوه های بمو و سبزپوشان و بابا کوهی و چهل مقام می رسد و از سمت شمال به کوه دراک متصل است. شهر شیراز در محلی حاصلخیز بوده است و برای دامداران و کشاورزان محل بسیار مناسبی بوده است. عشایر و یکجا نشینان نیز از این موقعیت حاصلخیزی شهر شیراز بی بهره نبوده اند. آب و هوای شیراز در گرم ترین روز سال به ۳۰ درجه سانتیگراد و در سردترین روز سال به ۵ درجه سانتیگراد می رسد.

مردم شیراز

مردم شیراز به زبان فارسی با لهجه شیرازی صحبت می کنند و وجود دو شاعر بزرگ ایران یعنی حافظ و سعدی باعث رونق زیاد زبان فارسی در این شهر شده است. شیراز سکولار ترین شهر ایران است و مردم شیراز گرچه دین رسمی اسلام دارند ولی اکثر یهودیان شهر شیراز در نیمه دوم قرن بیستم به اسرائیل و آمریکا مهاجرت کرده اند. اقلیتی از یهودیان همچنان در شیراز زندگی می کنند. برخی از مسیحیان نیز هنوز به صورت اقلیت در شیراز هستند و دو کلیسای شیراز بخاطر این اقلیت همچنان فعال است.

فرهنگ شیراز

شهر شیراز در ایران و جهان به خاطر شاعران معروفش شناخته شده است. شیراز را شهر شعر و شراب و گل و بلبل و باغ می دانند و فرهنگ آن جایگاه خاصی در میان شیراز شناسان دارد. باغ های انگور شیراز و شراب شیراز در دنیا شناخته شده است. باغ های انگور شیراز در شمال غرب و در مناطق کشن و معالی آباد و چمران و قصردشت است که بعضی از آن باغها از جمله باغ ارم ، باغ عفیف آباد ، باغ دلگشا و باغ جهان نما به لحاظ گردشگری بسیار شهرت یافته اند.

جشن هنر شیراز که از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ برگزار شد در این شهر بود و از آن نوع رویدادهای جهانی محسوب می شد و برای نمایش دادن هنرهای ایرانی و ایرانیان تشکیل می شد.

آداب و رسوم شیراز

شهر شیراز دارای فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی است و جشن نوروز و یلدا و مراسم عقد و عروسی در شیراز دارای آداب و رسوم خاص همان شهر است. مراسم عروسی و عقد کنان و مراسم پا انداز و جهاز برون ، مراسم پاگشا و آب چله زنی و عقایدی مثل اینکه شب شنبه نباید عروسی برپا کرد و خوش یمن بودن زمان و ساعت عروسی از جمله آداب و رسوم مردم شیراز است که امروزه نیز همچنان مردم شیراز به آن پایبند هستند.

مشاهیر شیراز

سعدی با نام اصلی ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف که شاعر و نویسنده به نام ایرانی است و لقب شیخ سخن یا پادشاه سخن یا استاد سخن یا شیخ اجل را به او داده اند در سده هفتم هجری قمری می زیسته است. زادگاه سعدی شیراز است و تا پایان عمر در شیراز می زیسته است و آرامگاه او نیز به سعدیه شناخته می شود. شعرهای سعدی تحت تاثیر مذهب شافعی و اشعری بوده است و تقدیرگرا می باشد . سعدی بر زبان فارسی تاثیر به سزایی داشته است و آثار او در مدرسه نیز تدریس می شده است. کتابهای سعدی شامل گلستان و بوستان سعدی است. آرامگاه سعدی در شمال شرقی شیراز در دامنه کوه پهندژ است که کنار باغ دلگشا نیز هست.

حافظ با نام اصلی خواجه شمس الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی در قرن هشتم هجری قمری در شیراز می زیسته است. غرلیات حافظ از اشعار و دیوان های معروف در بین ایرانیان است که تفأل به حافظ در شبهای خاص ایرانی جزو آداب و رسوم ایرانیان است. حافظیه یا آرامگاه حافظ در جنوب دروازه قرآن واقع شده است.

جاذبه های تاریخی شیراز

سفر به شیراز - حافظیه

حافظیه

آرامگاه حافظ یا حافظیه در شمال شهر شیراز قرار گرفته است. حافظیه در جنوب دروازه قرآن قرار دارد و مساحت آن دو هکتار می باشد که دارای چهار ورودی است. حافظیه از آثار به جا مانده از دوره زندیه است که شیوه معماری آن متاثر از معماری اسلامی است. بر مزار حافظ عمارتی گنبدی شکل ساخته شده است که حوض بزرگی که آب رکن آباد از آن رد می شود وجود دارد. در زمان شاه عباس صفوی آرامگاه حافظ بازسازی شد.

سعدیه

آرامگاه سعدی یا سعدیه محل دفن سعدی شاعر بزرگ ایرانی است. آرامگاه سعدی در خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشای شیراز قرار دارد. بعضی از بزرگان دین وصیت کرده اند که در نزدیکی آرامگاه سعدی دفن شوند از جمله شوریده شیرازی که در سعدیه به خاک سپرده شده است. سعدیه ابتدا خانقاه سعدی بوده است و سپس بعد از مرگش در همانجا دفن شده است. مردم شیراز معتقد بودند که شستشو در آب حوض های مرمرن سعدیه شفابخش است. باغ داخل سعدیه به سبک ایرانی درختکاری و باغچه کاری شده است.

خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی در شمال شیراز واقع شده است. آرامگاه خواجو در دامنه کوه صبوی می باشد که در ابتدای جاده شیراز اصفهان در تنگ الله اکبر می باشد. چشمه ای معروف به آب رکن آباد از کنار آرامگاه خواجوی کرمانی عبور می کند. آرامگاه خواجوی کرمانی در سال  ۱۳۱۵ شمسی ساخته شد. محل آرامگاه خواجوی کرمانی محوطه ای است که سقف ندارد.

شفر به شیراز- ارگ کریمخان

ارگ کریمخان

ارگ کریمخان زند در مرکز شهر شیراز واقع شده است که مربوط به سلسله زندیه است. ارگ کریم خان مکان زندگی کریم خان زند بوده است که شیراز را پایتخت زندیه قرار داده بود. در زمان قاجار این بنا به عنوان محل زندگی فرمانداران بوده است. در زمان پلهوی از ارگ کریم خانی به عنوان زندان استفاده می شده است و آسیب فراوانی به این بنا وارد شده است. ارگ کریم خان در سال ۱۳۵۰ به اداره فرهنگ و هنر واگذار شد.

آتشکده صمیکان

آتشکده صمیکان شیراز یکی از آتشکده های اطراف شیراز است که مربوط به دوره ساسانی می باشد. آتشکده صمیکان شیراز در جنوب شهر شیراز و در صد و چهل کیلومتری آن قرار دارد. آتشکده صمیکان در اصل یک معبد میترایی بوده است. واژه صمیکان گویا از لغتی به زبان سانسکریت گرفته شده است که به معنی پرستش ایزد با شراب و شادی و مهر پرستی بوده است.

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز که جزو سه باغ مشهور دیگر شیراز یعنی باغ دلگشا و باغ تخت و باغ ارم قبل از یورش تیمور گورکانی در شیراز بوده و آبادانی شیراز مدیون این باغ ها بوده است. در دوره آل مظفر و آل اینجو این چند باغ شیراز سرپا بوده است. باغ جهان نما در زمان صفویه نیز از رونق و صفا برخوردار بوده و آب رکن آباد از این باغ نیز می گذشته است که نزدیک به تمام اماکن خاص شیراز از جمله آرامگاه حافظ شیراز و دروازه قرآن و خواجوی کرمانی و بابا کوهی و کتابخانه ملی اسناد شیراز قرار دارد.

سفر به شیراز-باغ ارم شیراز

باغ ارم

باغ ارم شیراز که شامل بناهای تاریخی و یک باغ گیاه شناسی است از زمان قبل از زندیه یعنی سلجوقیان نیز برپا بوده است و در زمان زندیه به آن رسیدگی شده است. در دوره پلهوی و دوره قاجار باغ ارم شیراز مقر سران ایل قشقایی بوده و بخاطر طرفداری آنان از مصدق این ایل تبعید شدند و باغ ارم به دست حکومت پهلوی مصادره شد. سبک معماری باغ ارم شیراز از معماری زندیه پیروی کرده است و دارای کاشی کاری و نقاشی و گچ بری های زیبای دوره قاجار است. آیینه کاری های بسیار زیبا و ایوان باغ که کاشی کاری زیبایی دارد بسیار دیدنی است. باغ ارم شیراز در شمال غربی شیراز واقع شده است.

سفر به شیراز

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز یا باغ گلشن شیراز در خیابان عفیف آباد شیراز قرار دارد که در حال حاضر متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد و یکی از بزرگترین موزه های سلاح خاورمیانه در باغ عفیف آباد برای بازدید عموم برپا شده است. باغ عفیف آباد دارای یک عمارت است که در سال ۱۲۸۴ قجری توسط میرزا علی محمدخان قوام الملک ساخته شده است. باغ عفیف آباد در یک محله اعیان نشین در شیراز واقع شده است که یک کاخ سلطنتی و یک موزه سلاح های قدیمی و یک باغ ایرانی را شامل می شود که برای بازدید عموم برقرار شده است. باغ عفیف آباد در دوره صفویه برای گردش و تفریح شاهان استفاده می شده است. در زمان قاجار میرزا علی خان قوام الملک آن را خریده و مرمت و نوسازی می کند و عمارتی زیبا در آن می سازد که در اواخر دوره قاجار به خواهر زاده قوام الملک یعنی عفیفه خانم رسیده است. در زمان پهلوی وراث باغ عفیف آباد آن را به فرح پهلوی هدیه می دهند و از سال ۱۳۴۰ شمسی به بعد ارتش زمان شاه باغ را خریده و تا کنون به ارتش تعلق دارد. موزه سلاح های قدیمی باغ در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده است. یک حمام نیز در باغ عفیف آباد وجود دارد که به شیوه حمام های سنتی ایرانی می باشد و دارای خزینه آب سرد و آب گرم ، مناره و قبه است. نقش و نگارهای زیادی بر روی دیواره حمام از جمله دیدار خسرو پرویز با مردم و فرهاد در کوه بیستون و صحنه ورود یوسف پیامبر به محفل زنان مصری وجود دارد.

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان قوام شیراز در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و متعلق به خاندان قوام بوده است که نسب آنها به ابراهیم خان کلانتر وزیر کریمخان زند برمی گردد و شامل بخش های زیادی مثل حمام گچینه ، اندرونی قوام و بیرونی قوام ، دیوان خانه قوام ، حسینیه قوام ، مکتب خانه قوام ، اصطبل و زنجیرخانه قوام بوده است. اندرونی قوام که به آن منزل زینت الملک می گفته اند. به مکتب خانه قوام خانه عرقیها می گفتند. به دیوان خانه قوام نیز نارنجستان قوام گفته می شده است. یک بازارچه نیز در این باغ بوده است که بعدها بخاطر خیابان کشی از بین رفته است. باغ نارنجستان قوام در محله بالاکفت و انتهای خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. ساختمان باغ نارنجستان قوام دارای مقرنس کاری و کاشی کاری و منبت کاری های بسیار زیبایی است. این بنا گچ بری و آیینه کاری های عالی دارد که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می کشد.

چاه مرتاض علی

چاه مرتاض علی شیراز که در شمال شیراز و در کوه هفت تنان است و از آثار دیدنی شهر شیراز به حساب می آید. یک عمارت که دارای چندین اتاق می باشد در اطراف چاه مرتاض علی هست که برای عبارت عارفان می باشد. در چاه مرتاض علی دو آب انبار و یک چاه به عمق سه متر بوده است که توسط میراث فرهنگی به طور کامل تخریب شده است و بنای دیگری ساخته شده است.

حمام باغ نشاط لارستان

حمام باغ نشاط شیراز از حمام های تاریخی است که در شهر لارستان از شهرهای استان فارس در نزدیکی شیراز است که در شمال عمارت باغ نشاط قرار دارد. حمام باغ نشاط دارای دیوارهایی با نقاشی های ماهرانه است که زیبایی دوچندان به این حمام قدیمی داده است. در حال حاضر حمام باغ نشاط به مرمت و بازسازی نیاز دارد.

عمارت ایلخانی

عمارت باغ ایلخانی شیراز در محله میدان شاه شیراز و بنایی متعلق به محمدقلی خان ایلخانی از خان های ایلخانی قشقایی است که در زمان قاجار ساخته شده است و دارای باغی با درختان قدیمی و پیر است که باغی چهار فصل است و عمارت داخل آن دارای نقش و نگارهای بسیار بکر و زیبا است.

باغ نظر و عمارت کلاه فرنگی

باغ نظر شیراز یا باغ موزه یا عمارت کلاه فرنگی یا آرامگاه وکیل یا عمارت چهار فصل یا باغ حکومتی نام هایی که به بنایی تاریخی در شیراز داده اند که متعلق به دوران زندیه است و کریم خان در باغ نظر شیراز یک عمارت هشت ضلعی ساخته که برای پذیرایی میهمانان خارجی و حکومتی بوده است و دارای لچکی های کاشی کاری شده و نقش های گل و مرغ بر روی کاشی های نمای بیرونی هشت ضلعی عمارت کلاه فرنگی است. آرامگاه کریم خان زند در همین باغ نظر می باشد که به دست آقامحمدخان قاجار نبش قبر شد و باقی مانده جسد وی به کاخ گلستان منتقل شد. در زمان رضاخان پهلوی نیز دوباره همان استخوان ها نبش قبر شد و دوباره به باغ نظر منتقل شد. در زمان قاجار عمارتی به نام عمارت خورشید در باغ نظر ساخته شد.

سفر به شیراز مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک ( مسجد صورتی)

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی از مسجدهای قدیمی شیراز است که در محله ای به نام اسحاق بیگ بوده است که در حال حاضر به خیابان لطفعلی خان زند معروف است و به شاه چراغ نیز نزدیک است. ساخت بنای مسجد نصیرالملک به دستور یکی از اعیان و اشراف شیراز به نام میرزا حسن علی خان بوده است که به نصیرالملک معروف بوده است. نصیرالملک پسر حاکم وقت شیراز یعنی میراز علی اکبر بوده است که در سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۵ هجری قمری ساخته شده است. کاشی کاری مسجد نصیرالملک و مقرنس کاری ساختمان آن و شیشه های رنگی که در سر در ورودی آن به کار رفته است زیبایی خاص و منحصری به فردی را به این مسجد داده است.

قلعه ابونصر

قلعه ابونصر شیراز که به تخت مادر سلیمان نیز معروف است به صورت یک بنای از بین رفته و حصاری سنگی با دیوارهای خشتی و آجری در نزدیکی شهر شیراز است که در بالای یک تپه قرار دارد. از روی ظروف سفالی و سنگی که از این بنا به دست آمده مشخص شده است که این بنا متعلق به دوره هخامنشی است و برخی دیگر از اشیا مربطو به دوره ساسانی و اشکانی و سلوکی است. قصر ابونصر شیراز با نام تخت سلیمان ثبت آثار تاریخی ایران شده است.

قلعه کک

قلعه کک ها شیراز از قلعه های تاریخی است که در دره تنگ سام و شرق دشت رزم جاوید واقع شده که در نزدیکی شهر شیراز و در استان فارس  است و قدمت قلعه کک ها به قرن ششم هجری تعلق دارد و از قلعه های زمان اسماعلیلیان است.

مدرسه وکیل

مدرسه آقاباباخان شیراز یا مدرسه وکیل در شیراز است که به دوره زندیه تعلق دارد. مدرسه آقاباباخان شیراز در نزدیکی چهل ستون و مسجد وکیل قرار دارد که به دست محمدحسین خان صدراعظم اصفهانی ساخته شده است که در سال ۱۲۴۰ هجری به بهره برداری رسید. مسجد آقاباباخان شیراز در محله درب شاهزاده قرار دارد و در حال حاضر به عنوان مدرسه علمیه استفاده می شود و طلاب علوم دینی در آن تحصیل می کنند.

مدرسه خان

مدرسه خان شیراز که توسط الله وردی خان گرجی و پسرش امام قلی خان در شیراز ساخته شده است متعلق به دوره شاه عباس صفوی است. هدف از ساخت مدرسه خان شیراز ساخت یک دانشگاه به مفهوم زمان خود بوده است که در آن علوم حساب و هندسه و نجوم و زمین شناسی و جانورشناسی و گیاه شناسی و شیمی و حکمت و فقه و ادب آموزش داده شود . در آن زمان ملاصدرا بخاطر دوستی و نزدیکی به الله وردی خان تالیفات زیادی انجام داد که از مهمترین آنها بنیان نهادن حکمت متعالیه توسط ملاصدرا بوده است که خدمت عظیمی به عالم تشیع کرد و این موفقیتش را مدیون یک گرجی مسیحی زاده است. الله وردی خان هزینه ساخت مدرسه را از خودش داد و بخشی از آن را به طلاب داد و از ملاصدرا دعوت کرد تا به شیراز بیاید و در آنجا تدریس کند. مدرسه خان شیراز بعضی از بخش هایش بر اساس اعداد ساخته شده است و از اعداد مقدس مثل ۱۱۴ و ۱۲ و ۵ و … استفاده کرده است. الله وردی مردی آزاد اندیش و آزاده بوده در از سال ۱۰۰۴ تا ۱۰۲۲ هجری حاکم فارس بوده است.

موزه پارس

موزه پارس شیراز موزه ای است که در باغ نظر شیراز واقع شده است و اشیایی از زمان گذشته و قبل از اسلام و بعد از اسلام مانند سکه و ظروف سفالی و اشیای فلزی و مهر و … در آن نگهداری می شده است. موزه پارس از سال ۱۳۱۵ ساخته شده است و آرامگاه کریم خان زند در این مجموعه قرار دارد. کریم خان زند در وسط باغ نظر عمارتی هشت ضلعی ساخته است که برای پذیرایی میهمانان خاص و سفیران کشورهای خارجی بوده است که به آن باغ حکومتی نیز می گویند. داخل عمارت کلاه فرنگی نقاشی های زیبا و نقش برجسته ، کاشی کاری و نگارگری و نقش های آجری وجود دارد  که از لحاظ معماری دارای ویژگی خاصی برای گردشگران خارجی است.

هفت تنان

باغ تکیه هفت تنان شیراز از اماکن تاریخی شیراز است که دارای یک باغ است که به دوران قبل از زندیه است و یک عمارت که متعلق به دوره کریم خان زند است. باغ هفت تنان در انتهای بلوار هفت تنان  است و دقیقا روبروی خیابان چهل مقام قرار دارد. در وسط باغ حوض بزرگی نیز وجود دارد که آب رکن آباد از وسط آن رد می شده است. باغ تکیه هفت تنان در کوه چهل مقام و در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد که بخاطر وجود هفت قبر از هفت عارف نام آن را هفت تنان گذاشته است. کریم خان زند بر روی سنگ هر کدام از بزرگان سنگی بزرگ بدون کتیبه نصب کرده است. شاهکارهای نقاشی از پنج مجلس می باشد که در دوره زندیه از شاهکارهای تالار داخل باغ تکیه هفت تنان است که توسط نقاش محمد باقر جهان میری ترمیم شده است. پنج مجلس نقاشی شده شامل درویشی با تبرزین و کشکول و نقش موسی در حال شبانی و چوپانی و نقش ابراهیم و نقش درویشی جوان و نقش منظره شیخ صنعان و دختر ترسا است. موزه داخل باغ تکیه هفت تنان دارای سنگ های متعلق به قرن سوم تا یازدهم هجری است و با انواع خطوط زیبا مثل خط ثلث و خط نستعلیق و خط کوفی و خط دیوانی و خط توقیع و خط نسخ تزئین شده است.

دیوانخانه

عمارت دیوانخانه شیراز از آثار تاریخی شهر شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان می باشد و در گذشته به نام عمارت دیوانخانه کریم خان زند معروف بوده است. عمارت دیوانخانه قوام ملکی به دوره قاجار تعلق دارد و در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. عمارت دیوانخانه قوام ملکی در سال ۱۳۵۴ ثبت آثار ملی ایران شده است.

خانه صالحی

خانه صالحی شیراز از خانه های قدیمی دوره قاجار است که در شهر شیراز واقع شده است و در ابتدای کوچه هفت پیچ و در ضلع جنوبی مسجد شهدا قرار گرفته است. اتاق های سه دری و پنج دری و گچ کاری و گچ بری و سقف های چوبی و پنجره های زیبا و قدیمی از زیبایی های معماری خانه صالحی است که در سال ۱۳۸۴ به موزه لباس های سنتی ایران و لباس های آیینی ایران تبدیل شد.

باغ تخت

باغ تخت شیراز یا باغ تخت قراچه از آثار تاریخی شهر شیراز است که در دامنه کوه باباکوهی واقع است. باغ تخت شیراز در سال ۴۸۰ هجری توسط اتابک قراچه از طایفه قراچه از ایل قشقایی ساخته شده است. باغ تخت شیراز به باغ تخت قراچه نیز معروف است. آغامحمدخان قاجار این باغ را گسترش داد و عمارت دیگری به آن اضافه کرد و نام تخت قاجار را به آن داد که در بلوار جمهوری شیراز و در نزدیکی فلکه گاز واقع شده است.

باغ چهل تن

باغ چهل تن شیراز از باغ های تاریخی و قدیمی شیراز است که به دوره زندیه تعلق دارد و دلیل نامگذاری آن به خاطر این است که چهل گور تاریخی در آن قرار دارد و به باغ چهل تن مشهور شده است. باغ چهل تن شیراز در نزدیکی آرامگاه حافظ است که دارای درختان بلند و قدیمی زیبایی است.

جاذبه های طبیعی شیراز

آبشار کوهمره سرخی از دیدنی های استان فارس است که در مسیر شیراز به کارزون در سی و پنج کیلومتری شیراز و در منطقه ای به نام کوهمره سرخی واقع شده است. آبشار کوهمره سرخی در نزدیکی روستای رمقان است که منطقه ای جنگلی می باشد. مجموعه باغ بهشت منطقه ای خوش آب و هواس است که در همین منطقه کوهمره سرخی است و در نزدیکی ایست بازرسی منابع طبیعی شیراز است.

برم دلک در استان فارس تالاب و گردشگاهی طبیعی است که در شرق شیراز و در نزدیکی قصر ابونصر واقع است. تالاب برم دلک که در اطرافش آبگیر و نیزار است که دارای سه تاقچه حجاری شده با نقوش مربوط به دوره ساسانی است. متاسفانه امروزه بی مهری های زیادی به این منطقه گردشگری در استان فارس شده است و مردم یادگاری ها و دست نوشته و نقش هایی با اسپری بر روی این اثر تاریخی از خود برجای گذاشته اند و ماشین های نخاله های ساختمانی در نزدیکی آن اقدام به تخلیه می کنند. مسئولین گردشگری و میراث فرهنگی استان فارس نیز در این قضیه مقصر هستند و افرادی خیلی کمی از وجود چنین گردشگاهی با خبر هستند و در روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز بسیار به ندرت از این منطقه نام برده شده است.

پارک قلعه بندر شیراز در محله سعدی شیراز واقع است. مساحت پارک قلعه بندر حدود ده هکتار است که شهرداری بانی ساخت آن بوده است. یک آبشار مصنوعی و فضای سبز بسیار عالی در پارک قلعه بندر زیبایی خاصی به محله سعدی شیراز داده است و مردم شهر یا مسافران شیراز برای استراحت و پیاده روی و قدم زدن پارک قلعه بندر را انتخاب میک نند. پارک قلعه بندر شیراز دارای پلکان های زیبایی نیز می باشد.

پارک ملی بمو شیراز که از پارک های ملی ایران است در شمال شهر شیراز می باشد و ده کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد. پارک ملی بمو در بخش زرقان است که در مسیر تخت جمشید قرار دارد. پارک ملی بمو حدود چهل سال منطقه حفاظت شده بوده است و حدود ۴۸ هزار هکتار مساحت دارد و از مناطق چهارگانه طبیعی است که در استان فارس می باشد. تنوع حیوانات و حیات وحش در پارک ملی بمو زیاد است و زیستگاه طبیعی پلنگ ، آهو ، گزار ، میش ، گربه وحشی ؛ کفتار ، جغد کوچک ، بز ، قوچ ، پازن ، عقاب طلایی و … است که ۱۱۲ گونه جانوری هستند و ۲۱ گونه آنها پستانداران و ۱۹ گونه آنها خزندگان و ۶۹ گونه پرندگان و سه گونه جانور دو زیست در این منطقه حیات دارند. آتش سوزی های متعدد در چند سال گذشته در پارک ملی بمو رخ داده است که حیات وحش و حیات گیاهان منطقه در مورد تهدید جدید قرار داده است.

باغ پرندگان شیراز که در آن سیصد گونه پرنده مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی و آفریقایی زندگی می کنند و تعداد آنها بالغ بر دو هزار پرنده است و سیصد نوع آنها سخنگو هستند. باغ پرندگان شیراز در بلوار دکتر حسابی شیراز واقع شده است. در سال ۱۳۹۲ بخاطر بارش برف شدید و سرمای طاقت فرسا بسیاری از پرندگان آن از بین رفتند و این باغ تعطیل شد و در حال حاضر به دنبال راه اندازی مجدد آن هستند.

پیر بناب شیراز که یکی از چشمه های طبیعی است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر شیراز واقع شده است و دشت های اطراف خود را آبیاری می کند و درختان زیادی مثل درخت چنار در آن منطقه وجود دارد که مردم منطقه به آن پیر بنو یا پیر بناب می گویند. آرامگاه شیخ اقطع نیز در نزدیکی پر بناب واقع شده است.

 چشمه جوشک شیراز از چشمه های طبیعی است که در استان فارس قرار دارد و در اطراف شهر شیراز می باشد. چشمه جوشک شیراز در شهرک قصر قمشه است و رودخانه اعظم را تشکیل می دهد و باغهای زیادی را آبیاری می کند از جمله باغ قصر دشت و باغ قصر قمشه و باغ منصور آباد.

چشمه خارگان که از چشمه های طبیعی است که در فاصله شصت کیلومتری شهر شیراز و روستای خارگان در استان فارس قرار دارد و عبور رودخانه قره آغاز پیرامون چشمه خارگان فضای اطراف بسیار سرسبز و خوش آب و هوا شده است. چشمه خارگان از جاذبه های طبیعی استان فارس است.

چشمه ریچی از چشمه های طبیعی است که در کوهمره سرخی زاگرس قرار دارد. چشمه ریچی در سی و پنج کیلومتری شهر شیراز در استان فارس واقع شده است و درختان صنوبر و بلوط زیادی که اطراف این چشمه رشد کرده است این منطقه را به منطقه ای گردشگری و یک گردشگاه عالی برای تفریح و تفرج مردم شیراز و شهرهای دیگر استان فارس تبدیل کرده است.

دریاچه دشت ارژن از دریاچه های آب شیرین است که در استان فارس واقع شده است. دریاچه دشت ارژن در ۵۶ کیلومتری شهر شیراز و در نزدیکی دهستان دشت ارژن است و این منطقه نیز بخاطر دریاچه دشت ارژن به یکی از مناطق گردشگری طبیعی استان فارس تبدیل شده است.

دریاچه مهارلو یا دریاچه مهلو یا دریاچه مهلویه یا دریاچه ماهلویه که در قدمی نام دریاچه نمک و دریاچه جنکال به آن داده شده بود در شهرستان سروستان استان فارس واقع شده است. نام دریاچه بخاطر روستایی که در آن واقع شده است به نام مهارلو معروف شده است. دریاچه مهارلو در ۲۳ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است و در غرب دریاچه بختگان قرار دارد. آب دریاچه مهارلو شور است و در بخش شرقی جلگه شیراز واقع شده است و در فصل هایی که خشک است از کانسارهای بزرگ نمک ایران محسوب می شود. آب دریاچه مهارلو از دو رودخانه فصلی سلطان آباد و رودخانه خشک می باشد. فلامینگو مهمترین پرنده و گونه جانوری موجود در دریاچه مهارلو می باشد که در کنار آن اردک سرسبز و نتجه و مرغابی و آبچلیک و آنقوت و چوکا نیز وجود دارد. روستاهای اطراف دریاچه مهارلو شامل روستای محمود آباد ، روستای بکت ، روستای برمشور ، روستای قنبری ، روستای دوبنه ، روستای انجیر و روستای اعلاالدوله است. کوه های قلعه گریخته و کوه شرقی و کوه شمالی نیز در اطراف این دریاچه هستند که این منطقه را به منطقه ای گردشگری در استان فارس تبدیل کرده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

رکن آباد از منابع تامین آب شهر شیراز است که به دست رکن الدوله دیلمی در سال ۳۳۸ هجری ایجاد شده است. رکن آباد در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۴۳ متر است. آب رکن آباد منابع آب روستاهای اطراف شیراز مثل روستای اکبر آباد بوده است. آب محله هایی مثل حافظیه و هفت تنا و چهل تنان نیز از رکن آباد تامین می شده است .

رودخانه قره آغاج که نام قدیم آن سکان بوده است از رودخانه های استان فارس است که از دامنه کوه تاسک در دهستان دشت ارژن سرچشمه می گیرد و از کنار روستای چهل چشمه عبور می کند. رودخانه قره آغاج از رودخانه های مهم استان فارس است که از آب آن برای مصرف کشاورزی و شرب استفاده می شود . سد سلمان فارسی در شهرستان قیر و کارزین بخاطر اهمیت این رودخانه احداث شده است.

روستای قلات شیراز در ۳۶ کیلومتری شهر شیراز است که در کنار چشمه ای زیبا و درختان انبوه و سر به فلک کشیده در منطقه ای کوهپایه ای و سرسبز است که مردمان این روستا به دامداری و کشاورزی و باغداری و گیوه بافی مشغول هستند. مردم قلات به زبان فارسی میانه جنوب غربی سخن می گویند. داخل روستای قلات یک کلیسا وجود دارد که توسط مسیحیان و میسونرهای مذهبی در میان جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است. اثر تاریخی دیگر روستای قلاب حمامی قدیمی است که مردم روستا معتقدند که سعدی بزرگ در این حمام استحمام می کرده است.

کوه سبزپوشان شیراز یکی از کوه های استان فارس است که در چهار کیلومتری چشمه پیربناب واقع شده است. کوه سبزپوشان یا سبزپوشان کوه در جنوب شیراز است و آرامگاه یک امامزاده در پیکره یکی از غارهای این کوه قرار دارد.

گردشگاه آتشکده از گردشگاههای طبیعی استان فارس است که در شهرستان فسا و در مسیر شیراز استهبان در منطقه خرمن کوه واقع شده است و چشمه و تالاب پرورش ماهی در آنها به این منطقه گردشگاه آتشکده جذابیتی بیشتری داده است . در نزدیکی دریاچه آن منطقه آثار دوره ساسانی دیده می شود که آتشکده از همه آنها بارز تر است. یک شهر ساسانی در نزدیکی آتشکده دیده می شود که سنگ سلمان از آثار ساسانیان است. مراسم مذهبی ساسانیان در این آتشکده برگزار می شده است و تعدادی سنگ نبشته نیز در آنجا وجود دارد که متعلق به دوره ساسانی است. اهالی آن منطقه به آتشکده نام قربانگاه داده اند و آن آتشکده را به پادشاه پیشدادیان یعنی طهمورث نسبت می دهند . در اطراف آتشکده درخت مورد که از درختان مقدس زرتشتیان است به وفور دیده می شود و کشاورزان منطقه کندن آنها را درست نمی دانند و به رشد آنها احترام می گذارند.

گردشگاه چاه مسکی که در سی کیلومتری شهر شیراز واقع شده است از طریق جاده شیراز مرودشت در ابتدای دشت چاه مسکی دسترسی دارد. سی هکتار وسعت گردشگاه چاه مسکی است که آب و هوای بسیار مناسب و طبیعتی زیبا دارد و در کنار گردشگاه طبیعی ، نمایشگاه عکس پرندگان و پستانداران و تاکسی درمی و حیوانات خشک شده و حیات وحش زنده وجود دارد که برای مسافران و گردشگران بسیار جذابیت دارد و می توانند از آنها دیدن کنند.

گردشگاه چشمه سلمانی از گردشگاه های طبیعی استان فارس است که در نزدیکی پارک ملی بمو است. گردشگاه چشمه سلمانی در منطقه تنگ سعید است که آب شیرین از دل زمین در حال جوشش است. بخاطر آب شیرین چشمه به آن چشمه سلمانی می گویند. چشمه سلمانی در دوازده کیلومتری شهر شیراز است که می توانید از مسیر انحرافی شیراز خرامه به آن دسترسی داشته باشید.

گردشگاه هفت برم از نام یکی از دریاچه های استان فارس استفاده کرده است که در واقع برم به معنی آبگیر و تالاب است. گردشگاه هفت برم در غرب شیراز است که به منطقه حافظت شده ارژن و پریشان نیز نزدیک است. چشم انداز دریاچه بسیار زیبا است که از تپه ماهورها و برم های چندگانه تشکیل شده است. آب و هوای دریاچه هفت برم بسیار عالی است و در تمام فصول سال گردشگران می توانند از امکانات منطقه گردشگاه هفت برم استفاده کنند. در منطقه گردشگری هفت برم خدمات رفاهی و تفریحی وجود دارد. آب دریاچه هفت برم شیرین است و از اکوسیستم های آب شیرین استان فارس و ایران است. دریاچه هفت برم دارای چهار آبگیر دائمی و سه آبگیر فصلی است. 

جاذبه های مذهبی شیراز

سفر به شیراز - شاهچراغ

شاه چراغ شیراز که آرامگاه احمد ابن موسی پسر بزرگ موسی کاظم است و همینطور آرامگاه محمد بن موسی از برادران علی ابن موسی الرضا است که در راه خراسان به دست خلیفه عباسی در شیراز کشته می شوند. شاه چراغ در خیابان احمدی شیراز واقع است و سبک معماری آن به سبک مساجد آذری است. بنای شاه چراغ در دوره اتابکان فارس ساخته شده و کاشی کاری زیبایی روی گنبد آن به چشم می خورد. داخل حرم دارای آئینه کاری و خط نویسی به فارسی و عربی و کاشی کاری های زیبا دیده می شود.

امامزاده علی بن حمزه که در شهر شیراز واقع است یکی از بناهای تاریخی و مذهبی است که به شاه میرعلی بن حمزه بن موسی کاظم تعلق دارد . امامزاده علی بن حمزه در نزدیکی رودخانه خشک و در خیابان حافظ واقع شده است. بنای آرامگاه امامزاده علی بن حمزه به دوره دیلمیان تعلق دارد که در دوره تیموریان مرمت شده است. عضدالدوله دیلمی باعث و بانی ساخت آرامگاه امامزاده علی بن حمزه بوده است.

پارک های شیراز

سرانه فضای سبز در شهر شیراز به ازای هر نفر ۱۳ متر مربع است و در کل شهر شیراز می توان ۱۱۸ پارک برای استفاده عموم مردم نام برد. پارک های محله ای و پارک های شهری و به ویژه پارک آزادی شیراز که بزرگترین پارک شیراز است.

باغ جهان نما شیراز که در زمان آل اینجو و آل مظفر در دوره آبادانی و زیبایی و سرسبزی خود بوده است و در دوره تیمور گورکانی نیز مورد توجه قرار گرفته و گفته می شود که باغ جهان نما کهن ترین باغ شیراز می باشد که آب رکن آباد از داخل آن عبور می کند و در میان آرامگاه حافظ و دروازه قرآن و خواجوی کرمانی و هفت تنان و گهواره دیدی و باباکوهی واقع شده است. عمارت کوشک در زمان کریم خان زند در میان این باغ ساخته شد و شباهتهایی به باغ نظر نیز دارد که دارای چهار معبر در اطراف است و دو حوض بزرگ و کوچک در اطراف آن قرار گرفته است.

باغ جنت شیراز که در ابتدای جاده شیراز به بوشهر واقع شده است متعلق به دوره قاجار است و عمارتی زیبا به نام مشیر الملک صوفی در این باغ وجود داشته که در حال حاضر از بین رفته است. درختان بلند و سروهای زیبا و آبنمایی که در کل باغ گسترده شده است و کمپ های نوروزی در باغ جنت شیراز و فضایی برای دوچرخه سواری و مسیری برای معلولان از ویژگی های باغ جنت شیراز است .

باغ ارم شیراز که دارای یک بنای تاریخی و یک باغ گیاهشناسی است در شمال غربی شیراز واقع شده است. باغ ارم حدود سه هکتار مساحت دارد که درختان سرو و درختان مرکبات زیادی در آن کاشته شده است و بلندی درختان سرو که با نظم خاصی کاشته شده اند زیبایی خاصی به این باغ داده است .

پارک ها یا بوستان های دیگر شیراز شامل پارک ملت شیراز ، باغ ارم شیراز ، باغ جهان نما شیراز ، پارک لاله شیراز ، پارک گلستان شیراز ، باغ دلگشا شیراز ، پارک مروارید شیراز ، پارک خلد برین شیراز ، پارک آزادی شیراز ، پارک ایرانی شیراز ، پارک سعدی شیراز ، پارک انقلاب شیراز ، پارک حاشیه چمران ، پارک پرواز شیراز ، پارک شکوفه شیراز ، باغ جنت شیراز ، پارک کودک زرهی شیراز ، پارک حدیث شیراز ، پارک هاشمی شیراز ، پارک امام رضا شیراز ، پارک ارغوان شیراز ، پارک آزادگان شیراز ، پارک سیبویه ، پارک فاطمی ، پارک رحمت شیراز ، پارک آزادگان شیراز ، پارک شهدا ، پارک مطهری ، پارک شقایق ، پارک علوی ، پارک والفجر ، پارک سیزده آبان ، پارک فضیلت ، پارک طاووسیه شیراز ، پارک گلدشت ، پارک رضوی شیراز ، باغ عفیف آباد شیراز ، باغ نارنجستان قوام شیراز ، پارک وصال شیرازی ، پارک معلم شیراز ، پارک کشتکاران  و پارک فتحیه است.

نمایشگاه بین المللی شیراز

بزرگترین نمایشگاه ایران در جنوب ایران ، نمایشگاه بین المللی شیراز است که ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد. نمایشگاه بین المللی شیراز دارای شش سالن سرپوشیده و سه سالن در فضای باز است که برای استفاده های زیادی و برگزاری نمایشگاه های متفاوت استفاده می شود.

نگارخانه های شیراز

نگارخانه اندیشه نگار شیراز ، نگارخانه وصال شیراز ، نگارخانه شیوه شیراز ، نگارخانه شیرازی ، نگارخانه نینا ، نگارخانه مس نگار شیراز ، نگارخانه هفت تنان شیراز از جمله نگارخانه های شیراز هستند.

موزه های شیراز

موزه هخامنشی که در مجموعه تخت جمشید واقع شده است در مردوشت استان فارس است و ساختمان آن قدیمی ترین بنای ایران است که مورد بازسازی قرار گرفته است. بنای موزه هخامنشی حدود ۲۵۰۰ سال قبل توسط حکومت ساسانی ساخته شده است. موزه هخامنشی دارای یک ایوان و دو گالری و یک تالار می باشد که در سمت شمال ساختمان ایوان آن و در آن سمت ورودی موزه نیز می باشد. آثار به جا مانده از گذشته که در موزه هخامنشی نگهداری می شود شامل مهره های دوره هخامنشی و گل نبشته های تخت جمشید و پیکر دو گاه سنگی که شکسته شده است و یک مجسمه نیمه تمام سگی نشسته است. سرستون گاو ، خمره های بزرگ سفالی ، جای پاشنه در ، پنجه عقاب ، کتیبه ای در سه خط و … از اشیای داخل موزه هخامنشی است که در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده است.

موزه نارنجستان قوام که در عمارت نارنجستان قرار دارد در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دستور علی محمد خان قوام بنا شد و در آن زمان از عمارت نارنجستان به عنوان دارالحکومه برای انجام امور سیاسی و نظامی و حکومتی استفاده می شده است و کارهای گچ بری و حجاری و معرق کاری و مقرنس کاری هنرمندان شیراز را در این عمارت به روشنی خواهید دید. در حال حاضر که به عنوان موزه از این عمارت استفاده می شود انواع سکه و نسخ خطی و آثار تاریخی در آن نگهداری می شود. موزه نارنجستان در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است و در آن محل نمایشگاه های نگارگری برگزار می شود. انواع کاشی های هفت رنگ و سازهای ایرانی و آجرکاری و کاشی کاری های بدنه عمارت و آیینه کاری و شیشه کاری زیبا به همراه نقاشی و گچبری و تزئینات دیگر از مشخصات موزه نارنجستان است که اگر به دنبال این نوع موزه ها هستید موزه نارنجستان انتخاب بسیار خوبی است.

موزه ساسانی که موزه ای است متناسب با عصر ساسانی که قدمتش به سال ۲۶۰ میلادی می رسد و ساختمانش از دو بخش تشکیل شده است. سالن بزرگی به مساحت ۹۱ متر مربع و یک بخش دیگر که بنایی تاریخی است. موزه ساسانی در سال ۱۳۱۷ توسط پروفسور گیرشمن مطرح و ساخته شد. در موزه ساسانی قطعاتی از موزائیگ های ایوان و گچبری کاخ ها و سنگ های حجاری شده و کوزه و سفال عصر ساسانی وجود دارد و بخش دیگری از موزه نیز به وسایل و اشیای پیدا شده از دوره اسلامی است.

موزه کریم خان زند که اشیا و آثار مربوط به دوران پیش از اسلام تا دوره معاصر است و انواع ظروف سفالی و زینت آلات و ادوات شکار و ادوات جنگ و مفرغینه ها در آن نگهداری می شود که برخی از آنها مربوط به دوره های پیش از میلاد مسیح است و به حفاری های علمی تل ضحاک در شهرستان فسا در استان فارس می باشد. انواع قران به خط کوفی یا خطوطی که بر روی پوست آهو نوشته شده است و همچنین محسمه های ترکیبی و اشکال ترکیبی از انسان و حیوان و انواع بت ها را در این موزه نگهداری می کنند. یکی از اشیاء مهم که در موزه کریم خان زند نگهداری می شود شمشیر شاه صفی و شمشیر کریم خان زند است که دسته آن از عاج درست شده است و خود شمشیر از فولاد ساخته شده است. انواع آثار خلاقانه مربوط به دوره صفوی و زندیه و قاجار از جمله قلمدان و جعبه آرایش و جلد کتاب و نقاشی های رنگ روغن داخل عمارت و در فضای طاقچه ها و روی بوم های نقاشی در این موزه به چشم می خورد.

موزه سنگ های تاریخی هفت تنان که در دامنه کوه تخت ضرابی یا کوه چهل مقام قرار گرفته است در بنایی از دوره کریم خان زند واقع شده است. سنگ های موجود در موزه هفت تنان به قرن سوم تا یازدهم قمری تعلق دارد که تزئین شده با انواع خط ثلث و نستعلیق و کوفی و دیوانی و تعلیق و توقیع است. این عمارت دارای تالاری است که سقف آن و طاقچه های آن دارای نقاشی ها و گچبری های و شاهکارهای نقاشی دوران زندیه است و پنج مجلس مختلف در بین نقاشی های این عمارت به چشم می خورد. نقش حضرت موسی در حال شبانی ، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا ، نقش حضرت ابراهیم ، نقش درویش جوان و نقش درویشی با تبرزین و کشکول پنج مجلس نقاشی شده در این عمارت است.

موزه قاجار شیراز که در عمارت نصیرالملک واقع شده است به آثار دوره قاجار تعلق دارد که انواع کاسه های چینی منقوش و مرقعات و نامه های خطی ، پوشاک سنتی دوره قاجار ، ظروف فلزی مربوط به دوره قاجار ، قاب های آیینه ، جعبه های لاکی و جلد کتاب و … که همه به دوره قاجار تعلق دارند در این موزه نگهداری می شوند و مورد بازدید عموم قرار گرفته است.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز که در سال ۱۳۵۳ راه اندازی شد و از سال ۱۳۵۶ ببعد به بلوار مدرس منتقل شد. ۲۵۰۰ نمونه جانور از جمله بی مهرگان و مهره داران و دوزیستان و خزندگان و پرندگان در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز گردآوری شده است. انواع گیاهان دارویی و سنتی و زینتی نیز در بخش گیاهان در معرض دید عموم قرار گرفته است. در بخش فسیل شناسی و زمین شناسی انواع فسیل ماهی و کانی های معدنی و سنگ ها که برخی از آنها به ۷۰ میلیون سال قبل تعلق دارد نگهداری می شود. موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز دارای بخش های دیگری از جمله تکنولوژی ، آناتومی ، هنر و تاکسیدرمی و بخش های فنی و سمعی و بصری و همچنین یک کتابخانه دارد.

موزه پارس موزه ای در شیراز است که در باغ نظر شیراز قرار گرفته است و در سال ۱۳۱۵ تاسیس شده است. اشیای موجود در موزه پارس به دوران پیش از اسلام و دوران پس از اسلام تعلق دارد و آرامگاه کریم خان زند نیز در همین مجموعه می باشد. اشیاء فلزی و سفالی و انواع سکه و مهر که به دوران مختلف میلادی و معاصر و اسلامی تعلق دارد و همچنین مجموعه قرآن ها با خاط یحیی الجمالی الصوفی که در زمان ابواسحاق اینجو نوشته شده در قرن هشتم بوده است در موزه پارس به نمایش گذاشته شده است. نقاشی های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی نیز در موزه پارس نگهداری می شود. یکی از نقاشی های موزه پارس تابلوی کریم خان زند در حال قلیان کشیدن است که درباریان زند نیز از جمله صادق خان ، زکی خان ، لطفعلی خان زند ، شیخ علی خان در این نقاشی به چشم می خورند. برخی از آثار کمال الملک و شمشیر کریم خان زن و لوح های تاریخی و سنگ های مدور  استوانه ای و سه کتیبه که با خط ثلث و نسخ و نستعلیق است و مربوط به دوره سلجوقی و صفوی و قاجار است در آن موزه وجود دارد.

سفر به شیراز - باغ موزه عفیف اباد

موزه عفیف آباد که یک موزه نظامی است و در باغ عفیف آباد شیراز واقع شده است مربوط به بخش عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید. انواع سلاح گرم و سلاح سرد که شامل نیزه و خنجر ، کلاهخود و زره ، تفنگ شکاری و تفنگ سرپر ، انواع مسلسل و شمشیر و انواع سلاح های خودکار و نیمه خودکار در این موزه به چشم می خورد. تمامی سلاح های موزه نظامی عفیف آباد از دوره صفوی تا انقلا اسلامی گردآوری شده است. تفنگ تک لول فتحعلی شاه قاجار و تفنگ دو لول ناصرالدین شاه قاجار ، تفنگ موزر که امپراتور آلمان به مظفرالدین شاه قاجار اهدا کرده است و تفنگ موزر که دولت فرانسه به مظفر الدین شاه اهدا کرده است در این موزه نگهداری می شود. مسلسل رئیسعلی دلواری و تفنگ های میرزا کوچک خان جنگلی و هم رزمانش در موزه عفیف آباد نگهدری می شود.

هتل های شیراز

شهر شیراز دارای هتل ها و اقامتگاه های بومگردی و مهمانسرا و مهمانپذیر های زیادی است و در کل می توان ۳۴ هتل و ۱۳۱ مهمانسرا و مهمانپذیر در کل شهر شیراز نام برد. هزینه اقامت در هتل های شیراز بسیار متنوع است و بخاطر این که شیراز شهری گردشگرپذیر و توریستی است انواع هتل ها و اقامتگاه ها با قیمت ها و کیفیت های متنوع برای انتخاب مسافران و توریست ها هست.

هتل های شیراز

سفر به شیراز - هتل شیراز

هتل های پنج ستاره شیراز شامل هتل هما شیراز ، هتل بین المللی پارس شیراز ، هتل زندیه شیراز ، هتل بزرگ شیراز ، هتل پرسپولیس شیراز ، هتل چمران شیراز است . هتل های چهار ستاره شیراز شامل هتل الیزه شیراز ، هتل پارسیان شیراز ، هتل امیر کبیر شیراز ، هتل پارک شیراز ، هتل پارسه شیراز ، هتل رویال شیراز ، هتل جام جم شیراز ، هتل پارک سعدی شیراز ، هتل کریم خان شیراز ، هتل آریو برزن شیراز ، هتل ستارگان شیراز است. هتل های سه ستاره شیراز که می توان از هتل تالار شیراز ، هتل وکیل شیراز ، هتل رودگی شیراز ، هتل جهانگردی شیراز ، هتل صدرا شیراز ، هتل اطلس شیراز ، هتل بین الحرمین شیراز و هتل ارم شیراز نام برد. هتل های دو ستاره شیراز که هتل نصیرالملک شیراز ، هتل آریانا شیراز ، هتل حافظ شیراز ، هتل سنتی نیایش ، هتل لطفعلی خان شیراز با نام سابق هتل شایان شیراز ، هتل ارگ شیراز ، هتل ساسان شیراز و هتل کوثر شیراز از جمله آنها می باشد. هتل های یک ستاره نیز با قیمت های کمتر هست که می توان به هتل کیوان شیراز اشاره کرد.

اقامتگاه های بوم گردی شیراز

سفر به شیراز بومگردی ها

شیراز و شهرهای دیگر استان فارس دارای اقامتگاه های بوم گردی زیادی هستند و بسیاری از مسافران ایرانی و خارجی که به شیراز سفر می کنند تمایل دارند که شب را در خانه های سنتی و اقامت گاه های بومگردی بگذرانند. اقامتگاه بوم گردی هفت رنگ شیراز ، اقامتگاه بومگردی گلستان راز شیراز ، اقامتگاه بومگردی خانه باغ ایرانی شیراز ، اقامتگاه بومگردی آنا شیراز ، اقامتگاه بومگردی نی چشمه اقلید فارس ، اقامتگاه بومگردی سی راه شیراز ، اقامتگاه بومگردی کلبه کوهسار پراشکفت شیراز ، اقامتگاه بومگردی ترنجستان شیراز ، اقامتگاه بومگردی کلبه مامان جون کازرون ، اقامتگاه بومگردی معصومه سلطان شیراز ، اقامتگاه بومگردی تنگ چوگان کازرون است.

اقامتگاه بومگردی فارس

 اقامتگاه بومگردی درافشان آباده ، اقامتگاه بومگردی غریب خان داراب ، اقامتگاه بومگردی باغ گل ها ارسنجان ، اقامتگاه بومگردی اجاق سید کریم پاسارگاد ، اقامتگاه بومگردی نقش رستم مرودشت ، اقامتگاه بومگردی آژند فارس ، اقامتگاه بومگردی چویل ممسنی ، اقامتگاه روستایی ماه بانو مرودشت ، اقامتگاه بومگردی خانه دایی استهبان ، اقامتگاه بومگردی باغ دراز استهبان ، اقامتگاه بومگردی پسینا فسا ، اقامتگاه بومگردی حجار تنگ چوگان ، اقامتگاه بومگردی باچان توریسم ، اقامتگاه بومگردی شیدگر مرودشت ، اقامتگاه بومگردی نعیمی استهبان ، اقامتگاه بومگردی خانه محمد خان آباده ، اقامتگاه بومگردی سرای بیژدانه ایزد خواست ، اقامتگاه بومگردی نارستان ارسنجان ، اقامتگاه بومگردی سرای آ بی بی نی ریز ، اقامتگاه بومگردی نایب جهرم ، اقامتگاه بومگردی مهرگان پارس ایزدخواست ، اقامتگاه بومگردی جورگ ، خانه سنتی ماه منیر شیراز ، اقامتگاه بومگردی مش ماشالا فاروق ، اقامتگاه بومگردی سووشون شیراز ، اقامتگاه بومگردی لوتوس شیراز برای پذیرایی از میهمانان ایرانی و خارجی آماده پذیرایی هستند.

رستوران های شیراز

شهر شیراز که شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است از نظر آشپزی و رستوران و کافه نیز دارای تنوع بسیاری است که تمام گردشگران با هر سلیقه و بودجه ای و با هر کیفیتی می توانند در هر منطقه از شیراز رستوران یا کافه خود را پیدا کنند و غذای سنتی یا فست فود را برای خوردن انتخاب کنند.

رستوران شرزه شیراز که در خیابان زند یا خیابان مسجد وکیل قرار گرفته است به بازار وکیل نزدیک است و از معروف ترین رستوران های شیراز است و در دو طبقه بهترین رستوران برای صرف کباب ر شیراز است و انواع غذاهای اصیل ایرانی نیز در این رستوران سرو می شود. موسیقی زنده ایرانی نیز در این رستوران فضایی دلنشین به رستوران داده است.

رستوران هفت خوان شیراز که در بلوار جدید قرآن واقع شده است در نزدیکی دروازه قرآن است و هفت تالار دارد که دو تا کافه و پنج رستوران را شامل می شود و هر کدام از تالارها با یکی از خوان های شاهنامه نامگذاری شده است و در کل اسم آن رستوران هفت خوان گذاشته شده است. غذاهای ایرانی و خارجی با تنوع بسیار در فضاهای متفاوت در سبک ایرانی و سبک سنتی و یا سبک مدرن می توان در این رستوران سفارش داد و نمای دامنه های کوه زاگرس نیز زیبایی خاصی به این رستوران داده است.

رستوران صوفی شیراز که در خیابان عفیف آباد می باشد از معروف ترین رستوران هایی است که انواع غذاهای ایرانی با کیفیت و طعم عالی سرو می شود و جزو رستوران های همیشه شلوغ شیراز است که نواختن موسیقی سنتی ایرانی نیز در کنار غذای اصیل ایرانی فضای بسیار خاطره انگیزی را برای مسافران و میهمانان در این رستوران رقم می زند.

رستوران سنتی سرای مهر که در بازار وکیل واقع شده است و در یکی از دالان های بازار وکیل است و دارای یک رستوران و یک چایخانه است که تخت های پوبی و فرش ها و گلیم های ایرانی و نقاشی های دیواری قدیمی در کنار همهمه  و فضای شلوغ بازار آدم را به گذشته های دور می برد. انواع غذای ایرانی و دمنوش سنتی را در این رستوران تست کنید.

باغ رستوران سنتی شاپوری در بلوار کریمخان قرار دارد. رستوران شاپوری در فضایی تاریخی و سنتی در یک عمارت ایرانی با معماری اصیل ایرانی سرو می شود که در سال های ۱۳۰۹ ساخته شده است و سبکی به مانند سبک معماری دوره قاجار دارد. انواع غذای ایرانی با نمایی ایرانی را در رستوران شاپوری می توانید امتحان کنید.

رستوران شاطر عباس شیراز در خیابان خاک شناسی در بلوار آزادی قرار دارد و انواع غذای اصیل ایرانی در یک آشپزخانه باز و اپن پخته و سرو می شود و داخل رستوران نیز به سبک سنتی ایرانی چیده شده است و انواع غذاهای ایرانی همراه با نان تافتون سنتی سرو می شود.

سفره خانه هخامنش شیراز در خیابان ستارخان است و فضایی کاملا سنتی دارد. انواع غذاهای اصیل ایرانی را در رستورانی با فضای سنتی و دنج با قیمت بسیار مناسب می توانید در سفره خانه هخامنش امتحان کنید.

کافه رستوران نیایش شیراز در کوچه شاهزاده جمالی واقع است و در فضای هتل بوتیک نیایش می باشد و دارای انواع غذای ایرنی و غذای خانگی است که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. دمنوش و قهوه و انواع نوشیدنی نیز در کنار غذاهای این رستوران سرو می شود.

رستوران تین شیراز که ر ابتدای خیابان ساحلی غربی واقع شده است. رستوران تین در خارج از شیراز است و مسافتی را از شیراز باید بپیمایید تا به رستوران برسید ولی کیفیت غذاهایش بسیار عالی است.

رستوران باغ راز شیراز که در بلوار شاهد واقع شده است و فضایی بزرگ و سرسبز دارد و به همین خاطر و همچنین غذاهای خوبش مشتریان همیشگی دارد و به سه قسمت سالن غذاهای سنتی ، سالن غذاهای بین المللی و سالن فست فود تقسیم شده است.

چایخانه و دیزی سرای حمام وکیل شیراز که در مجموعه زندیه واقع شده است و متعلق به حمام وکیل است و دو بخش کافه و رستوران دارد و انواع غذای ایرانی و اصیل همراه با موسیقی سنتی ایرانی در این رستوران سرو می شود .

رستوران حاجی بابا شیراز که در بلوار کریم خان زند است که دو طبق می باشد و دارای طبقه اختصاصی برای بانوان و طبقه اختصاصی برای آقایان و لژ خانوادگی است که بهترین غذاهای ایرانی و خورشت های ایرانی و انواع ماهی را در این رستوران می توانید سفارش بدهید.

کافه های شیراز

کافه فردوسی که در خیابان فردوسی واقع شده است دارای دکوراسیون زیبایی است و انواع نوشیدنی و کافی و چای ایرانی در کنار غذای ایرانی را می توانید در این کافه سفارش بدهید. استفاده از اینترنت رایگان نیز هدیه کافه فردوسی به مشتریانش می باشد.

کافه هدایت شیراز که در خیابان هدایت شیراز واقع شده است و محیطی بسیار دنج و آرام دارد و انواع غذاهای ایرانی و گیاهی و انواع دمنوش و قهوه و چایی را در این کافه می توانید درخواست کنید.

کافی شاپ چیل شیراز که در خیابان هدایت می باشد و انواع قهوه و نوشیدنی را در فضایی شیک و دوستانه می توانید درخواست کنید.

کافه این شیراز از مدرن ترین کافی شاپ های شیراز است که در مجتمع تجاری آرین واقع شده است و انواع اسنک و قهوه و نوشیدنی را در فضایی شیک و مدرن و خلوت می توانید در کافه این شیراز سفارش دهید.

کافه باران شیراز دارای فضایی دلنشین و صمیمی است که دارای برنامه های جذابی برای مشتریان خودش است و در خیابان حدادی واقع شده است و کافه گردهای شیراز به خوبی با کافه باران آشنایی دارند.

کافه بهمن شیراز نیز در مجتمع تجاری حافظ در خیابان عفیف آباد است که کافه ای بسیار هنری و زیبا است و دیوار کافه بهمن را با پاکت سیگار و تکه های چوب تزئین کرده اند و روی آنها یادگاری می نویسند. انواع قهوه و نوشیدنی در این کافه برای مشتریان سرو می شود.

کافه یوگا شیراز که میدان احسان شیراز است و محیطی آرام با طراحی داخلی زیبایی دارد که برای سرو انواع نوشیدنی و کافی و قهوه و داشتن زمانی برای آرامش به این کافه می توانید بروید و دوستان خود را نیز دعوت کنید.

غذای سنتی شیراز

غذاهای سنتی شیراز که بعضی از این غذاها شهرت جهانی دارد و در ایران و شهرهای دیگر بسیار معروف است از جمله سالاد شیرازی ، آش انار ، دو پیازه ، یخنی نخود ، رب پلو ، کلم پلو ، شکر پلو ، شکر پنیر ، هلیم بادمجان ، حلوای کاسه ، بادام سوخته ، حاجی بادام ، دمپخت عدس ، آش سبزی ، آش ماست ، شامی ، قورمه به ، رنگینک ، دوای آرد و روغن ، یخنی عدس کلم ، کوفته سبزی ، آب پیازک ، اشکنه ، شش انداز ، قنبر پلو ، پاچه پلو و زرشک پلو با مرغ و خورش قیمه و خورش فسنجان و خورش بادمجان و جوجه کباب که برخی از آنها در بین غذاهای سنتی شهرهای دیگر و یا غذاهای رایج ایرانی می باشد.

سالاد شیرازی که معروف ترین غذا یا در واقع دسر ایرانی است که معروفیت آن از شیراز است تشکیل شده از خیار و گوجه فرنگی و پیاز است که همراه آبلیمو یا آبغوره و نمک و فلفل ترکیبی خاص و منحصر به فرد دارد و در کنار اکثر غذاهای ایرانی به عنوان پیش غذا یا چاشنی غذا سرو می شود.

دو پیازه یا دو پیازا یا دو پیاز آلو از غذاهای معروف ایرانی است که در کشورهای دیگر آسیا مثل پاکستان و هند و افغانستان نیز رایج است. دو پیاز آلو از غذاهای سنتی استان فارس است و از سیب زمینی آب پز و پیاز داغ و گوجه فرنگی و نمک و ادویه درست می شود.

یخنی نخود از غذاهای شیرازی است که در تهیه آن از گوشت و نخود و سیب زمینی و پیاز و ادویه استفاده می شود . یخنی عدس کلم نیز همین طور می باشد با این تفاوت که از کلم سر یا کلم قمری و از عدس و لیمو عمانی نیز استفاده می شود و از غذاهای معروف شیراز است.

شیرینی های شیراز

از شیرینی های رایج و اصیل شیراز اگر بخواهیم صحبت کنیم باید از بادام سوخته ، کاک یوخه ، کلوچه و مسقطی ، نان فسا و … نام برد. ولی در کل شیراز فقط مسقطی آن معروف است و دیگر شیرینی های آن شهرت خاصی ندارند و گردشگران و مسافران شیراز معمولا از مسقطی برای سوغاتی استفاده می کنند.

فالوده شیرازی از خوراکی های پر طرفدار شیراز است که اگر کسی سفر به شیراز کند و فالوده شیرازی نخورد انگار که اصلا شیراز را ندیده است. فالوده شیرازی را در هیچ شهر دیگری نمی توانید پیدا کنید و جزو آن دسته خوراکی هاست که نمی شود آن را با خود به عنوان سوغاتی برد و باید همان موقع میل کنید. نمی شود که کسی سفر به شیراز کند و فالوده شیرازی نخورد!!!!

مسقطی نیز که از موادی مثل نشاسته و گلاب و شکر و زعفران و هل تهیه می شود از شیرینی ها و دسرهای لذیذ و خوشمزه است که با مغز گردو و پسته و بادام تزیین می شود. گفته می شود که شیرینی مسقطی دو قرن پیش از شهر مسقط پایتخت عمان به ایران آمده است و امروزه در ایران نیز به صورت گسترده ای در شیرینی فروشی ها ساخته می شود.

فرودگاه شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز که دومین فرودگاه ایران بعد از شهر تهران است و در زمان محمدرضا شاه پهلوی فرودگاه شیراز تاسیس شده است. بعد از انقلاب فرودگاه بین المللی شیراز به نام فرودگاه شهید دستغیب تغییر نام داد. مسیرهای خارجی زیادی از فرودگاه شیراز دارای پرواز های روزانه یا هفتگی است از جمله پرواز به کشورهای انگلستان، مالزی ، ترکیه ، سوریه ، سودان ، مصر ، کویت ، قطر ، بحرین ، امارات متحده عربی ، عربستان ، پاکستان و عراق. پروازهای داخلی این فرودگاه نیز به اکثر شهرهای ایران مثل تهران ، مشهد ، تبریز ، اهواز ، آبادان ، بندرعباس ، کرمان ، لامرد ، قشم و کیش ، جزیره خارک ، علسویه ، بهرگان ، رشت ، ساری ، بوشهر و ماهشهر می باشد.

راه آهن شیراز

ایستگاه راه آهن شهر شیراز که در حال حاضر یکی از ایستگاه های راه آهن کشور می باشد و در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسیده بود و در مسیرهای زیادی دارای قطار با لول های مختلف می باشد. در مسیرهای ریلی دیگر مثل شیراز – بوشهر – عسلویه و مسیر شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت است.

پایانه مسافربری شیراز

شیراز دارای چهار پایانه مسافربری به شهرهای دیگر است از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۵ راه اندازی شده اند که با نام پایانه شهید کاراندیش و پایانه شهید مدرس در شرق شیراز و پایانه امیرکبیر در جنوب غرب و پایانه غیرمتمرکز سپیدان برای جابجایی مسافر به شهر شیراز یا از شهر شیراز به دیگر شهرهای ایران مشغول خدمت رسانی می باشد.

قطار شهری شیراز

خط اول قطار شهری شیراز احداث شده است و ۱۶ ایستگاه در حال بهره برداری است که فرودگاه اغاز و تا فلکه احسان ادامه دارد. خط دوم و خط سوم قطار شهری شیراز نیز در حال اجرا می باشد که در کل شهر شیراز کشیده شده است و برای جابجایی مردم شیراز و مسافران شیراز نقش بسزایی خواهد داشت.

محله های شیراز

در شیراز بافت شهری به این صورت است که بخشی از بافت آن قدیمی است و ساختمان ها و بناهای آن مربوط به دوره های گذشته است و همچنان مردم آن را حفظ کرده اند و بوی گذشته و بوی نم و خاک قدیمی را می دهد و بخش دیگر که در دوره معاصر به بافت شهری اضافه شده است یا محله ای بازسازی شده و بافت قدیمی خود را از دست داده است. در کل محله های شیراز به دو دسته تقسیم می شوند : محلات حیدری و محلات نعمتی . محلات حیدری محلاتی هستند که مردم آن خود را طرفدار سلطان حیدر از مشایخ عرفان می دانند. محلات نعمتی محلاتی بودند که مردم خود را پیرو شاه نعمت الله ولی از عرفای شاخص و بزرگ می دانستند.

محله های شیراز شامل آستانه ، ابیوردی ، بالا کف ، بقعه شاه داعی الله ، دروازه اصفهان ، سنگ سیاه ، گود عریان ، محله ارمنی ها ، محله اسحاق بیگ ، محله پودنک ، محله درب شاهزاده ، محله درب شیخ ، محله بازار مرغ ، محله میدان شاه ، محله لب آب ، محله کلیمی ها ، محله قصر دشت ، محله سر باغ ، محله سر دزک ، محله درب مسجد ، مور دستان ، باغ نو ، طاق منصوریه ، آسیاب سه تایی ، شیادان ، دروازه کازرون ، بیات ها ، گل شیخ ابوذرعه ، دروازه شاه داعی الله ، دروازه قصاب خانه ، سعدیه ، حافظیه و … است .

محله های ارمنی ها و کلیمی ها جزو هیچ کدام از دو دسته حیدری و نعمتی نیستند. محله های اسحاق بیگ و محله درب شاهزاده و محله بالا کف و محله میدان شاه و محله بازار مرغ از محله های حیدری است که آن حیدری خانه می گویند و محله های سرباغ و سنگ سیاه و درب مسجد و لب آب و محله سر دزک را نعمتی خانه می گویند.

محله سر دزک که در جنوب شهر شیراز است و از محله های قدیمی شیراز است و از شمال به محله بازار مرغ ، از غرب به محله سنگ سیاه  و از شرق به محله لب آب و از جنوب به محله شاهزاده قاسم متصل است و معنای سر دزک به معنای قلعه کوچک است که در آن دزدان به خانه ها و مردم و کاروان ها یورش می کردند و به همین خاطر نامش به دزک معروف شده است.

محله بازار مرغ شیراز از محله های قدیمی شیراز است و در نزدیکی شاهچراغ واقع است. بازار مرغ فروش ها در این محله بوده است و بخاطر همین نام محله بازار مرغ را به آن گذاشته اند. در محله بازار مرغ شیراز بناهای قدیمی و معروفی از شیراز وجود دارد مثل سرای مشیر ، بازار قیصریه ، بازار مسگرها ، بازار حاجی ، مسجد جامع عتیق ، آرامگاه سید میرمحمد ، مسجد قدس ، مدرسه حکیم و آرامگاه شاهچراغ .

سوغات شیراز

خرید سوغاتی از بخش های لذت بخش سفر و مخصوصا سفر به شیراز است و گردشگران و مسافرانی که سفر به شیراز می کنند برای خرید سوغاتی اولین چیزی که به ذهنشان می رسد این است که از مواد خوراکی معروف شیراز یا از صنایع دستی شیراز به عنوان سوغاتی استفاده کنند و سوال بعدی این است که از کجا تهیه کنند و برای خرید به کجا مراجعه کنند. 

آبلیموی شیراز یا لیموی شیرازی که از باغهای مرکبات شیراز تهیه می شود و وصف آن در همه جا شنیده شده است .  در تابستان لیموی شیراز را تازه به تازه می توانید تهیه کنید . برای درست کردن شربت و فالوده شیرازی از آبلیموی تازه استفاده می کنند. 

بادام سوخته نیز یک شیرینی سنتی بسیار خوشمزه است که برای تهیه آن از بادام و شکر و آب استفاده می شود و این مواد را حرارت می دهند تا جایی که شکر آن حل شود و یک پوشش بسیار خوشمزه برای بادام باشد و آن را از حالت خام در آورد. 

حلوای کاسه ای که از آرد برنج و گلاب و زعفران و روغن و شکر تهیه می شود برای پذیرایی ها در مراسم مثل ماه رمضان یا مهمانی ها استفاده می شده است و آن را به صورت انفرادی در کاسه می ریخته اند که به حلوای کاسه ای معروف شده است.  

عرقیات شیراز که بهار نارنج در صدر آن است در اوایل اردیبهشت اگر به شیراز بروید عطر بهار نارنج تمام شیراز را فرا گرفته است و شکوفه های آنها جمع آوری می شود و با دستگاه تقطیر عرق آن گرفته می شود و در بازار برای فروش به مشتریان عرضه می شود . از خشک شده گل های بهارنارنج مربا یا دمنوش درست می کنند و یا آن را به شربت و چای بهار نارنج تبدیل می کنند. 

عرق بیدمشک که در اواخر اسفند یا اوایل فرودین تهیه می شود و گل های زرد بیدمشک را طی دو روز که می چینند عرق گیری می کنند و عملیات تهیه عرق بیدمشک باید قبل از باز شدن شکوفه ها انجام شود تا کیفیت گل ها از بین نرود و عرقی با کیفیت تهیه شود. 

آبغوره شیراز  نیز که از آب انگورهای نرسیده باغهای شیراز به دست می آید و در فصل تابستان همه مردم به تهیه آبغوره برای سال خود می پردازند که از این آبغوره در تهیه آش معروف و خوشمزه ای که به آش آبغوره معروف است استفاده می شود. 

نان یوخه که یک شیرینی سنتی شیراز است از خمیری نازک درست می شود که پودر شکر و دارچین را روی خمیر می ریزند و رول می کنند و بعد از آن برش های باریک می زنند. یوخه شاید همان کاک باشد که در کرمانشاه تهیه می شود و نام شیرازی آن یوخه است و بسیار مورد پسند شیرازی ها و مسافران و گردشگران است.   

کلوچه شیرازی نیز شبیه نان برنجی یا شیرینی برنجی است و در کنار مسقطی بسته بندی می شود و به فروش می رسد که این دو در کنار هم سوغاتی خوشمزه شیرازی را تشکیل می دهند . کلوچه شیرازی را معمولا با تخم خرفه تزئین می کنند و برای همه ما ایرانی ها بسیار آشنا و دوست داشتنی است. 

مسقطی نیز از سوغاتی های مشهور شیراز است و در طعم ها و مزه های مختلف تهیه می شود تا با هر ذائقه ای همسو شود . مسقطی نوعی حلوا است که از نشاسته و مغز پسته درست می شود و طعم های زعفرانی و گل محمدی و زرشک و پسته و … به آن اضافه می کنند تا تنوع زیادی برای این شیرینی محبوب شیرازی به وجود آورند. 

شیراز خوراکی های دیگری نیز برای سوغاتی دارد که بستگی به فصلی دارد که سفر به شیراز می کنید مثل انار ، ترشیجات ، انجیر ، حنا ، خرما ، نان شیری  ، زعفران که می توانید آنها را از مراکز فروش و فروشگاه های داخل شهر تهیه کنید و همچنین سفیداب شیراز که برای شستشوی بدن استفاده می شود نیز معروف است.  

صنایع دستی شیراز

مردم شیراز مردمی هنرمند و خوش ذوق هستند و برای صنایع دستی شیراز ارزش زیادی قائل هستند و در بعضی جاها همچنان به تهیه صنایع دستی مشغول هستند . گردشگران و مسافران که سفر به شیراز می کنند برای سوغاتی خریدن شاید صنایع دستی را انتخاب کنند و ما شما را با بعضی از صنایع دستی مخصوص شیرازی ها آشنا می کنیم.

خاتم کاری از زیباترین هنرهای دستی است که در شیراز انجام می شود . خاتم کاری که از کنار هم قرار گرفتن تکه های چوبی ظریف در رنگ های مختلف تهیه می شود و از استخوان و عاج و طلا و چوب برای تهیه آن استفاده می شود . خاتم کاری هنری بسیار با سابقه در ایران است که در عصر صفوی بسیار رایج بوده است و هنری است که با صبر و حوصله زیاد میسر می شود.   

معرق کاری که از هند به ایران آمده است در شیراز توسط هنرمندان شیرازی ساخته می شود . معرق کاری با استفاده از نوعی چوب است که آثار مختلف با رنگ ها و طرح های مختلف از آن ساخته می شود که استفاده های تزئینی برای زیبایی و دکوری دارد.

منبت کاری از هنرهای دستی ایرانیان است که روی چوب طرح ها و نگارهای زیبایی انداخته می شود و تراشیده می شود . منبت کاری همان کنده کاری یا حکاکی است که بر روی چوب انجام می شد . تهیه لوازم منبت کاری شده برای سوغاتی شیراز ایده خوبی می باشد. 

نمد بافی یا نمدمالی که کاری بسیار سخت است از موی شتر یا بز یا گوسفند تهیه می شود . نمدمالی کاری بسیار زمان بر است و با نمد می توان انواع زیرانداز تهیه کرد. نمد تار و پود ندارد و پشم حیوانات را چنان می زنند تا در هم تنیده شود و نمد تولید شود.

قالی بافی   و گلیم بافی و جاجیم بافی نیز در شیراز طرفداران خاص خود را دارد و در بخشهایی از استان فارس همچنان به تهیه قالی و گلیم و جاجیم می پردازند و این هنر ایرانی را ادامه می دهند . قالی ایرانی که از شهرت جهانی برخوردار است در برخی نقاط شیراز با طرح های خاص منطقه بافته می شود و گاهی برخی از آن طرح ها صادر نیز می شود.   

مینا کاری تزیین ظروف و اشیای فلزی می باشد که با رنگ های مختلف انجام می شود. ظروف مسی را با کسید فلزات تزئین می کنند و در زمان صفویان بسیار به هنر مینا کاری بها داده شد و رواج بسیاری پیدا کرد. 

قلم زنی همان هنر حکاکی است که بر روی فلزهایی مانند طلا و مس و نقره و برنج نقش و نگارهای زیبایی که بسیار هنرمندانه می باشد حک می شود و در ایران بسیار رایج است و شهر شیراز نیز این هنر زیبای ایرانی را همچنان دارد. اشیای قلم زنی شده مثل انواع گلدان و سینی و قاب های تزئینی برای سوغاتی شیراز بسیار عالی است.

ظروف سفالی یا سفالگری ک ه از هنرهای دیرینه ایرانی ها است در شهرهای مختلف ایران رواج داشته است و همچنان نیز رواج دارد. شیراز نیز در ساخت ظروف سفالی در طرح و رنگ های زیبا فعال است و از سفال و خاک رس ظروف زیبا و اشیای تزئینی مختلفی برای استفاده یا به صورت تزئینی ساخته می شود که به عنوان سوغاتی و هدیه بسیار مناسب است. 

شیشه گری هنری سنتی است که با ترک یب سیلیکات های قلیایی و ذوب کردن شیشه در کوره تهیه می شود که با هنرمندی بسیاری باید در آن بدمند تا فرم بسیار زیبا و مورد نظر را پیدا کنند. هنر شیشه گری در ایران قدمت طولانی دارد و آثار زیادی از گذشته به دست آمده است که نشان می دهد مردم ایران به شیشه گری علاقمند بوده اند.

سفر به شیراز

مراکز خرید شیراز

بازار وکیل شیراز متعلق به دوره زندیه است که در نزدیکی ارگ کریم خان زند قرار دارد. بازار وکیل شیراز از مشهورترین بازارهای سنتی ایران است که در قرن دوازدهم قمری به دستور کریم خان زند ساخته شد و در کنار حمام وکیل و مسجد وکیل قرار دارد. از بهترین آثار دوره زندیه همین بازار وکیل شیراز است که همچنان کاربرد مردمی دارد. در گذشته بازار وکیل برای تبادل و خرید و فروش کالا و مبادلات پایاپای و همچنین حوالجات صرافی ها کاربرد داشت و قلب اقتصادی شهر شیراز و شهرهای اطراف شیراز بوده است. بازار وکیل شیراز از گچ و آجر و آهک ساخته شده است که سقف آن بسیار بلند و زیبا است. بازارهای مختلفی در دل بازار وکیل هست مثل بازار بلور فروشان ، بازار بزازان ، بازار کلاهدوزها ، بازار سراج ها و بازار شمشیر گرها و بازار خیاط ها و … .

معماری بازار وکیل شیراز از بازار قیصری لار الگو گرفته است. همچنین از بازارهایی که در اصفهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده بود. سه فضای جداگانه در بازار وکیل ساخته شده است. یکی برای گذر مشتریان و یکی فضای مغازه و دیگری حریم مغازه که حدود دو پله بالاتر از سطح زمین می باشد. چند کاروانسرای قدیمی نیز در ورودی بازار ها ساخته شده است که برای استراحت کاروان ها و تجاری که برای خرید و فروش به آن بازار می رفته اند استفاده می شده است.

سرای مشیر شیراز یا سرای گلشن شیراز از بازارهای قدیمی شهر شیراز بوده است که در زمان قاجار ساخته شده است و به بازار وکیل نیز نزدیک است. سرای مشیر توسط میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک در زمان قاجار ساخته شده است . سال ۱۳۴۸ در زمان پهلوی نیز کاشی کاری های آن و شیشه های الوان آن مرمت شده است. سرای مشیر در مسیر شاه چراغ است و بخاطر فضای سنتی که دارد برای فروش صنایع دستی شیراز و استان فارس بسیار مناسب است و در این بازار صنایع مس و برنج و قلم زنی ، حکاکی ، معرق کاری ، خاتم کاری فروخته می شود.

بازار حاجی شیراز از قدیمی ترین بازار های شیراز با قدمت حدود هزار سال است که در نزدیکی مسجد جامع شیراز است. بازار حاجی شیراز در سمت شمال مسجد جامع و به دستور قوام الدین حسن ساخته شده است. در بازار حاجی شیراز انواع صنایع دستی و لباس های سنتی و پارچه های سنتی و همچنین ترمه برای فروش وجود دارد.

سفر به شیراز بازار مسگر ها

بازار مسگرها شیراز از بازارهای قدیمی شیراز است که بقایای بازار قیصریه بوده است که در محله درب شاهزاده واقع شده است. بازار مسگرهای شیراز در زمان قاجار در سال ۱۲۹۹ قمری در اثر زلزله ویران شد . در بازار مسگرها در حال حاضر اسباب و اثاثیه منزل فروخته می شود. در گذشته مغازه های داخل بازار مسگرها انواع اجناس مسی و برنجی و … را می فروختند.

مجتمع تجاری خلیج فارس که مجتمعی تفریحی توریستی است و دارای یک هتل نیز می باشد. مجتمع تجاری خلیج فارس دوازدهمین مال بزرگ جهان است و سومین مال ایران می باشد. مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و شامل هتل پنج ستاره ، شهربازی ، سینما ، سالن ورزشی ، استخر ، سالن پذیرایی و مغازه های تجاری است که حدود ۲۵۰۰ واحد می باشد. مجتمع تجاری خلیج فارس دارای ۳۵ طبقه است که بلندترین هتل ایران که هتلی هفت ستاره می باشد در آن ساخته خواهد شد. شهربازی ایران لند نیز در این مجتمع در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است که مدرن ترین شهربازی سرپوشیده ایران است. پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب نیز در سال ۱۳۹۶ در مجتمع تجاری تفریحی توریستی خلیج فارس شیراز افتتاح شده است که گنجایش ۱۵۰۰ نفر را در هشت سالن نمایش دارد.

مجتمع زیتون فارس که مجتمعی تجاری تفریحی است در کنار بازار بزرگ شیراز واقع شده است و معماری آن کاملا متمایز از ساختمان های دیگر است که در دوازده طبقه ساخته شده است و دارای ۴۰۰ واحد تجاری و یک سینمای سه بعدی است. رستوران و کافی شاپ نیز در این مجتمع تجاری وجود دارد. مجتمع تجاری زیتون شیراز دارای شهربازی نیز می باشد.

مجتمع تجاری ستاره فارس از مجتمع های تجاری تفریحی شیراز است که در ۹ طبقه ساخته شده است و دارای واحدهای تجاری و شهربازی سرپوشیده ، فست فود و کافی شاپ است. مجتمع تجاری ستاره فارس دارای واحدهای مسکونی و پارکینگ طبقاتی نیز می باشد. انواع کالاهای مختلف از جمله کالاهای دیجیتالی و لوازم آرایشی و بهداشتی در این مجتمع به فروش می رسد. مجتمع تجاری ستاره فارس در خیابان عفیف آباد است.

مجتمع تجاری آفتاب فارس که در شهر شیراز واقع شده است دارای هشت طبقه است که شامل ۲۳۷ فروشگاه است. دسترسی مردم به مجتمع تجاری آفتاب فارس از طریق ایستگاه مترو نیز در این مجتمع میسر است. مجتمع تجاری آفتاب فارس دارای پارکینگ نیز می باشد. مجتمع تجاری اداری آفتاب در بلوار معالی آباد شیراز می باشد.

مجتمع تجاری سلطانیه شیراز که در معماری و ساختمان آن بسیار دیدنی است از مجتمع های تجاری است که در شیراز برای خرید انواع کالاها و برندهای ایرانی و خارجی به مجتمع تجاری سلطانیه یا مرکز خرید سلطانیه مراجعه کنید. مجتمع تجاری سلطانیه به صورت تمام وقت از صبح تا شب در خدمت مشتریان خود می باشد. در مرکز خرید سلطانیه دو کافی شاپ نیز برای استفاده و رفاه حال مشتریان وجود دارد.

مجتمع تجاری حافظ شیراز که در خیابان عفیف اباد واقع شده است از مجتمع های تجاری اصلی شیراز است که در نزدیکی مجتمع های دیگر مثل مرکز خرید سعدی ، مجتمع تجاری اداری سپهر و مجتمع تجاری ستاره فارس است و در این مرکز خرید انواع نمایندگی های برندهای ایرانی و خارجی وجود دارد. مجتمع تجاری حافظ شیراز علاوه بر مغازه ها و واحدهای تجاری دارای واحدهای اداری نیز می باشد.

مجتمع تجاری گردشگری هامون که در خیابان عفیف اباد قرار گرفته است از مراکز خرید لوکس شیراز است و برای خرید لوازم لوکس و مارک و برندهای خاص می توانید به مجتمع تجاری هامون مراجعه کنید. مجتمع هامون دارای یک شهربازی مدرن سرپوشیده و چند فست فود نیز می باشد که برای رفاه مشتریان و سرگرم شدن کودکان آنها تعبیه شده است.

مرکز خرید انقلاب یا بازار انقلاب شیراز در خیابان مشکین فام در نزدیکی پارک آزادی شیراز است که بازاری محلی است که اکثر ساکنان محله های اطراف برای خریدهای خود به بازار انقلاب می آیند. بازار انقلاب شیراز در کنار هتل هما شیراز که هتلی پنج ستاره است واقع شده است و به همین خاطر مسافران زیادی از این بازار استقبال می کنند و خریدهای خود را در بازار انقلاب انجام می دهند. در بازار انقلاب خرید و فروش آلات موسیقی و کتاب فروشی ها و آلبوم های موسیقی و کارهای هنری و فرهنگی نیز انجام می شود.

مرکز خرید پی سی سنتر شیراز دارای شش طبقه است که برای خرید لوازم کامپیوتر و خدمات جانبی کامپیوتری ساخته شده است و در این مرکز خرید لوازم کامپیوتر و خود کامپیوتر را می توانید تهیه کنید. مرکز خرید پی سی سنتر شیراز در خیالان ملاصدرا قرار گرفته است.

بازارچه بعثت که در بلوار بعثت شیراز واقع شده است برای خرید مواد غذایی در شهر شیراز بهترین گزینه می باشد . انواع سبزیجات و میوه جات تازه ، لبنیات ، عرقیات ، ترشیجات ، مواد پروتئینی و اجناس دیگر خوراکی که تازگی آنها برایتان مهم است را در بازارچه بعثت شیراز می توانید بیابید.

مرکز تجاری مهدی شیراز که در خیابان داریوش می باشد برای خرید بازی های کامپیوتری و انواع نرم افزارهای کامپیوتری در شیراز بسیار مناسب است. انواع کنسول بازی و بازی های کامپیوتری را در این مجتمع کوچک به راحتی پیدا خواهید کرد.

پاساژ برق شیراز که در خیابان لطفعلی خان زند شیراز و سه راه برق واقع شده است دارای دو طبقه است که یک طبقه دارای انواع پوشاک و لباس است و طبقه دوم آن لوازم کامپیوتری و نرم افزار و بازی کامپیوتری دارد که قیمت این اجناس نسبت به جاهای دیگر مناسب تر خواهد بود. چند مغازه خیاطی نیز در پاساژ برق شیراز مشغول به فعالیت هستند.

پاساژ ملاصدرا شیراز در خیابان ملاصدرا قرار گرفته است که این پاساژ نیز به عرضه و خرید و فروش انواع کامپیوتر و لپتاب و لوازم کامپیوتری و بازی و نرم افزار می پردازد .

مجتمع تجاری پارس شیراز که در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است برای خرید و فروش انواع طلا و جواهر و سکه با قیمت روز کشور مشغول به فعالیت است. مجتمع تجاری پارس شیراز سه سال پیش افتتاح شده است و همچنان به فعالیت خود در زمینه طلا و جواهر می پردازد.

مجتمع تجاری الماس شیراز در چهارراه ملاصدرا قرار دارد و از مراکز خرید بسیار مدرن و شیک است که هشت طبقه دارد و انواع کالاهای مختلف از لباس و ساعت و عینک و کفش و کیف و ادکلن و عطر و لوازم آرایشی بهداشتی و … همه نوع را در این بازار یا مرکز تجاری خواهید یافت.

مجتمع تجاری سپهر شیراز در خیابان عفیف آباد قرار دارد. نمای مجتمع تجاری سپهر را طراحان داخلی انجام داده اند و بسیار جلب توجه می کند. مجتمع سپهر در ۱۰ طبقه و ۷۴ واحد پارکینگ و ۳۰ واحد انباری در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. در مجتمع تجاری سپهر شیراز انواع لباس و پوشاک ، کیف و کفش ، روسری و شال ، محصولات آرایشی ، ساعت و عینک ، زیورآلات و بدلیجات به فروش می رسد. مجتمع سپهر دارای آسانسور و پله برقی نیز می باشد.

پاساژ شهر شب شیراز در بلواز زند واقع است که از قدیمی ترین مراکز خرید شیراز است و کالاهای مختلفی مثل کفش و کیف و لباس و … در فروشگاه های این پاساژ به فروش می رسد و قیمت مناسب کالاهای پاساژ شهر شب نیز برای برخی از مسافران اهمیت دارد و آن را به مرکز خرید خوبی تبدیل کرده است.

مجتمع آناهیتا در شیراز دارای دو پاساژ است که به آناهیتا ۱ و آناهیتا ۲ نام گذاری شده است. مجتمع تجاری آناهیتا ۱ شیراز در خیابان ملاصدرا قرار دارد که مجتمعی است برای فروش انواع تلفن و تلفن همراه و لوازم جانبی موبایل که در شیراز برای محلی ها و مسافران شناخته شده است. مجتمع تجاری آناهیتا ۲ شیراز در خیابان لطفعلی خان زند واقع است.

شیراز دارای مجتمع های تجاری دیگری نیز می باشد که شامل مجتمع تجاری سینا در چهار راه ستارخان ، مجتمع تجاری انوری در خیابان انوری ، مجتمع تجاری پارسه در خیابان قصر دشت ، مجتمع تجاری سعدی در خیابان عفیف آباد ، مجتمع تجاری دناسا در خیابان ملاصدرا ، مجتمع تجاری گاندی در معالی آباد ، مجتمع تجاری پارمین در بلوار معالی آباد ، مجتمع تجاری ایران زمین در چهارراه پارامونت ، مرکز خرید الهیه در بلوار مطهری جنوبی ، مرکز خرید امیریه در بلوار قدوسی ، مجتمع تجاری بهار در بلوار ستارخان ، مرکز خرید شیراز در خیابان قصر دشت ، مجته تجاری شهر در خیابان توحید ، مجتمع تجاری الوند در بلوار معالی آباد ، مجتمع تجاری اهورا در معالی آباد ، مجتمع تجاری ثنا در معالی آباد و …. می باشد.

نکاتی که قبل از سفر به شیراز باید بدانید

اگر سفر به شیراز کردید چند نکته را قبل از سفر و یا هنگام سفر بدانید بهتر است . اول اینکه اگر از فرودگاه یا راه آهن یا ترمینال به هتل یا محل اقامت خود می روید از تاکسی های مطمئن استفاده کنید. محل اقامت یا هتل خود را از قبل رزرو کنید مخصوصا اگر در ایام پیک سال سفر به شیراز می کنید حتما از رزرو هتل و محل اقامت خود مطمئن شوید. شیراز در فصل های مهر و آبان و آذر و فرودین و اردیبهشت بسیار شلوغ می باشد و مسافران داخلی و خارجی زیادی مقصد گردشگری خود را شیراز انتخاب می کنند. از رستوران های مطمئن غذا تهیه کنید و قبل از رفتن به رستوران یا کافه از محلی های شیراز آدرس غذاخوری های خوب شهر را بپرسید . برای تهیه سوغاتی یا خرید برای خودتان به مراکز خرید مراجعه کنید و قبل از اقدام به رفتن از ساعت کاری پاساژها و مراکز تجاری اطلاع پیدا کنید. در آخر سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.