صنعت توریسم و گردشگری-گردشگری طبیعت-گردشگری سلامت

صنعت توریسم و گردشگری چیست؟(۲)

در ادامه مطلب صنعت توریسم و گردشگری نکات جالب و جذابی وجود دارد که به آنها در این مقاله از مجله سفر می پردازیم؛ بیمه و شرایط آن، وسایل لازم و ضروری در سفر و روش های استفاده از ارز در سفر های خارجی را با شما در میان می گذاریم.

همه چیز درباره ی انتخاب مناسب ترین شیوه ی سفر

انتخاب مناسب ترین شیوه ی سفر یکی از چالش هایی است که گردشگران بسیاری قبل از سفر با آن دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به پیشرفت وسایل نقلیه و راحت بودن اکثر آن ها در طول سفر، این مسئله چالش برانگیز تر شده است. در این مطلب قصد داریم شیوه های مختلف سفر به نقاط مختلف را با هم بررسی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در  هنگام انتخاب مناسب ترین شیوه ی سفر، سردرگم می شوید؛ پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

بیمه مسافرتی

بیمه و تسهیلات درمانی در سفر

سفر کردن به معنای رفتن از محیطی به محیطی دیگر است که می تواند شامل شهر یا کشور باشد؛ بنابراین دور از تصور نیست اگر در حین سفر اتفاقات و حوادثی ناگواری در انتظار ما باشد. بیمه سفر یکی از مواردی است که می تواند شما را در هنگام وقوع حوادث ناگوار در طول سفر یاری دهد. در این مطلب قصد داریم به بیمه ی سفر و همه ی خدماتی که به مسافران ارائه می دهد، صحبت کنیم.

 نحوه ی دریافت خسارت از بیمه

با توجه به نوع بیمه ی شما نحوه ی دریافت خسارت متفاوت است برای مثال در بعضی از موارد در صورت بروز حادثه، بیمه گزارش با شماره ی شرکت کمک رسان تماس گرفته و مشخصات و شماره بیمه خود را ارائه و حادثه را کاملا شرح می دهد. پس از این کار شرکت بیمه گزارش مراتب را پیگیری و هزینه ها را پرداخت می کند.

در بعضی دیگر از موارد کارگزار باید شخصا مراتب را پیگیری کند و سپس همه ی صورت حساب ها را به کشور خود ببرد و خسارت را از شرکت بیمه ی اصلی دریافت کند. در هر صورت اگر به صورت قانونی اقدام کنید و از شرکت های معتبر بیمه دریافت کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که در صورت وقوع حوادث در سفر می تواند تا حد بسیار زیادی هزینه ها و خسارات خود را جبران کنید.

 موارد تحت پوشش بیمه سفر
فوریت های پزشکی

به این معنا که شرکت بیمه موظف است همه ی هزینه های درمانی در صورت وقوع حوادث را تا سقف مشخص شده، پرداخت کند. این موارد شامل هزینه های بستری شدن در بیمارستان ها و مراکز درمانی، عمل جراحی، هزینه ی انتقال به مراکز مجهزتر، هزینه ی انتقال به کشور و… می شود.

 مرگ و میر ناگهانی در طول سفر

به این معنا که اگر بیمه گذار در طول سفر به صورت ناگهانی فوت کند، همه ی هزینه های کفن و دفن و انتقال جسد وی به کشورش توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. از آن جایی که این هزینه ها به هیچ عنوان پایین نیستند، پیشنهاد می کنیم، حد امکان از بیمه سفر استفاده کنید تا در صورت وقوع حوادث بتوانید بخشی از هزینه ها را جبران کنید

 لغو یا وقفه در سفر

ممکن است پرواز شما بنا به دلایل مختلفی لغو شود یا در آن وقفه بیفتد. شرکت های بیمه تضمین می کنند در صورت وقوع این اتفاق همه ی خسارت های مالی و جانی را پرداخت کنند.

 گم شدن وسایل

در صورت گم شدن وسایل و مدارک شما در طول سفر، شرکت بیمه موظف به پرداخت کلیه ی هزینه ها است؛ بنابراین ر صورتی که شما مدارک و چمدان های شما در  بدو ورود به کشور دیگری گم شود شرکت بیمه در صورت پیدا نشدن آن ها موظف است شما را به صورت کاملا رایگان در هتل آسمان دهد یا به کشور خودتان بازگرداند. همچنین در صورت آسیب دیدن وسایل شما پس از پیدا شدن، شرکت بیمه خسارت را تا حد زیادی جبران می کند. بدیهی است که هرچه هزینه ی بیش ترین برای بیمه ی سفر پرداخت کنید، می توانید در صورت بروز حوادث تا سقف بالاتری خسارت دریافت کنید و خدمات بیش ترین نیز در این نوع بیمه ها به شما ارائه خواهد شد.

موارد اختیاری که بعضی از بیمه ها با دریافت هزینه ی بیش تر، تحت پوشش قرار می دهند، عبارتند از؛

شرایط از پیش موجود، مانند آسم و دیابت

ورزش‌هایی با ریسک محیط طبیعی مانند اسکی، غواصی

سفر به کشورهای پرمخاطره به دلیل جنگ، بلایای طبیعی یا اقدامات تروریستی

حمله شدید بیماری‌های از پیش موجود

شرکت‌های بیمه علاوه بر این موارد، خدمات دیگری هم به بیمه‌شده عرضه می‌کنند که این خدمات برای هر شرکت متفاوت است. از جمله:

پشتیبانی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته

استفاده از خدمات کمک رسانی بین المللی توسط شرکت‌های مرتبط

عدم محدودیت سنی

 مدت زمان بیمه سفر

با توجه به اینکه در طول سال چقدر سفر می کنید می توانید بیمه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید، بر همین اساس بیمه های مسافرتی دسته بندی می شوند. لازم به ذکر است که تنها بعضی از شرکت های بیمه گذار بیمه های شش ماهه و یک ساله را ارائه می دهند، از سوی دیگر هزینه ی این بیمه ها بالا است با این حال اگر از جمله افرادی هستید که بیش تر روز های سال در سفر می گذرانید، استفاده از بیمه های شش ماه و یک ساله برای شما مقرون به صرفه تر است.

شرایط سنی بیمه گذار

انواع بیمه سفر را با توجه به سن بیمه گذار می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

تا ۱۲ سال

۱۳ تا ۶۵ سال

۶۶ تا ۷۰ سال

۷۱ تا ۷۵ سال

۷۶ تا ۸۰ سال

۸۱ تا ۸۵ سال (یا بالای ۸۱ سال)

بدیهی است که هرچه سن بیمه گذار بالا تر باشد باید هزینه های بیش تری را بپردازد.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که هرچند بیمه های کامل تر هزینه ی بیش تری را در بر می گیرد، با این حال آسودگی خاطر شما در طول سفر بیش تر است و می توانی. اطمینان داشته باشید در صورت وقوع هر حادثه ای شرکت بیمه خسارت شما را پرداخت می کند. همچنین برای سفر به بعضی از کشورها داشتن بیمه ضروری است، اما توصیه ما این است حتی در مسافرت های کوتاه از بیمه ی سفر استفاده کنید.

وسایل ضروری سفر

سفر کردن یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر شخصی است، با این حال ممکن است گاهی در اثر بی دقتی در آماده سازی وسایل سفر، این تجربه ی لذت بخش به شدت دردسرساز شود. در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم چطور مثل یک گردشگر حرفه ای سفر کنید. برای بسیاری از ما آماده سازی پیش از سفر، سخت ترین کار دنیاست و حاضر هستیم هر کاری بکنیم تا از شر جمع کردن وسایل سفر خلاص شویم. خبر بد اینکه این کار تقریبا غیر ممکن است و خبر خوب اینکه می توان با  اندیشیدن تمهیداتی، این فرآیند را ساده و لذت بخش کرد.

در یک سفر طولانی قطعا بهتر است وسایل کم و مناسب و بسیار ضروری را با خود همراه داشته باشید. وسیله‌ی اضافه، هم شما را خسته و کلافه می‌کند و هم تجربه ثابت کرده است که تعداد زیادی از این وسایل مورد نیاز شما نییست. همچنین بهتر است وسایلی را به همراه داشته باشید که گاهی در امکان مختلف دسترسی به آن ضروری ولی پیدا کردن آن امکان پذیر نیست. درمجموع پیشنهاد ما به شما همراه داشتن یک کیف دستی کوچک یا کوله‌ی شهری سبک برای حمل وسایل ضروری و همراه داشتن یک ساک و یا چمدان محکم و سبک با وسایلیست که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

وسایل سفر- لباس

 پوشیدنی ها در سفر

بی شک لباسِ مناسب، ضروری ترین وسیله ای است که باید در طول سفر با خود به همراه داشته باشید. انتخاب هوشمندانه ی لباس، متناسب با هدف و مقصد سفر، می تواند به شما در سبُک سفر کردن، کمک ویژه ای کند.اولین توصیه ی ما به شما چک کردن آب و هوای شهر مقصد در طول مدت اقامت تان است، با این کار می توانید به سادگی وسایل ضروری سفر تان را انتخاب کنید. مثلا اگر به منطقه ای گرمسیری سفر می کنید، نیازی نیست حجم زیادی از چمدانتان را به لباس های بافتنی و زمستانی اختصاص دهید. توجه به جنس لباس نیز از دیگر نکاتی است که پیش از سفر باید به آن توجه کنید.

از آن جایی که دسترسی به اتو در طول سفر  دشوار است، پیشنهاد ما استفاده از لباس هاییست که چروک نشوند و شستشوی راحتی داشته باشد.به یاد داشته باشید اگر به یک سفر چند روزه می‌روید و قرار است بیشتر وقت خود را به گشت و گذار اختصاص دهید، نیازی نیست کوهی از پوشاک را همراه خود ببرید، به جای این کار چند دست لباس سبُک انتخاب کنید و آن ها را به سادگی با هم ست کنید، با این کار علاوه بر اینکه در طول سفر خوش پوش به نظر می رسید، سفری سبک و راحت را تجربه می کنید. در نهایت به همراه داشتن یک کفش پیاده روی مناسب و یک بارانی سبُک از جمله وسایل ضروری است که باید در طول سفر به همراه داشته باشید.

خوراکی ها در سفر

یکی دیگر از وسایل ضروری سفر، خوراکی ها است. از آنجایی که مدت زمان سفر متغیر است و وابسته به عوامل متعددی است، پیشنهاد می کنیم از خوراکی هایی استفاده کنید که به سادگی فاسد نشوند و حجم کم و انرژی بالایی داشته باشند. آجیل، میوه خشک، شکلات، کنسرو، چای کیسه ای، چند بطری آب معدنی و… از جمله خوراکی هایی هستند که می توانید در طول سفر از آن ها استفاده کنید. بدیهی است اگر قصد شما از سفر طبیعت گردی است، باید خوراکی های بیش تری را به همراه داشته باشید. در نهایت پیشنهاد می کنیم خوراکی ها را در یک کیف جدا قرار دهید تا هم دسترسی به آن ها ساده تر باشد و هم در اثر فشار و ضربه بر روی سایر وسایل نریزد. همچنین  به یاد داشته باشد فلاسک و چند ظرف نشکن و کاربردی را در کوله ی خوراکی هایتان جای دهید.

وسایل بهداشتی و داروها

از دیگر وسایل ضروری سفر می توان به کیف کمک های اولیه اشاره کرد. این کیف شامل بعضی از داروهای ضروری مثل مسکن های ساده، قرص سرماخوردگی، پماد سوختگی، چسب زخم، پماد ضد نیش حشرات، باند و گاز استریل و… می شود. همچنین اگر از داروی خاصی استفاده می کنید بهتر است چند بسته از آن را در این کیف جای دهید.در کنار موارد گفته شده وسایل بهداشتی مثل صابون، خمیر دندان، دئودورانت، شامپو و… از جمله وسایل ضروری سفر به حساب می آیند.

مدارک

از دیگر وسایل ضروری سفر مدارک گوناگونی است که نشان دهنده ی هویت شما است. پیشنهاد می کنیم مدارک ضروری خود را در کیف کوچکی قرار دهید و آن ها را همیشه به همراه داشته باشید. از جمله این مدارک می توان به شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، کارت های اعتباری و در صورت داشتن بیماری، نسخه و مدارکی که نشان دهنده ی آن باشد و… اشاره کرد.

وسایل الکترونیکی

با پیشرفت تکنولوژی، وسایل الکترونیکی به جز جدا نشدنی از سفرهای ما تبدیل شده است و از جمله وسایل ضروری سفر به حساب می آیند. پس در هنگام سفر گوشی موبایل، شارژر، هندزفری، پاور بانک، دوربین، کابل یو اس بی، تبدیل دو شاخه، پایه دوربین، مونوپاد، ام پی تری پلیر و… را فراموش نکید.

سایر وسایل ضروری سفر

اگر قصد طبیعت گردی و کمپینگ دارید پس چادر، کیسه خواب، زیرانداز، گاز پیک نیک، چاقوی جیبی، طناب و .. از جمله وسایل ضروری سفر شما به حساب می آید. همچنین همیشه گوشه ای از چمدان خود را به ملحفه و روبالشی های تمیز اختصاص دهید، چون اگر قصد اقامت در هتل، مهمانسرا و سایر اقامتگاه ها را داشته باشید، به شدت به کارتان می آید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید چمدان و کوله ی سفری، دقت کافی به خرج دهید. این وسایل باید ضمن جادار بودن، سبُک و کاربردی و محکم باشند، همچنین بهتر است از چمدان های قفل دار استفاده کنید تا بتوانید وسایل خود را از سارقین در امان نگه دارید.همچنین مطمئن باشید با رعایت همه ی نکات گفته شده، می توانید وسایل ضروری سفر را در کوتاه ترین زمان ممکن جمع آوری کنید و همان طور که گفتیم مثل یک حرفه ای سفر کنید.

ارز در سفر

راه های استفاده از ارز در سفر

سفر به خارج

استفاده از ارز در سفر یکی از معضلاتی است که بسیاری از ما در طول سفرهای خارجی با آن دست به گریبانیم. در این مطلب قصد داریم روش هایی که می توانید به کمک آن ارزهای خود را مدیریت کنید را با هم بررسی کنید؛ بنابراین اگر هنوز هم در استفاده از ارز و خدمات مالی در سفر سردرگم هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

شاید در گذشته ای نه چندان دور تنها راه استفاده از پول در سفر، وجه نقد بود و به همین دلیل در صورتی که مسافران ارزهای خود را گم می کردند، سردرگم می شدند و نمی دانستند چگونه می توانند ادامه ی سفر را بگذرانند و بدتر از آن برای بازگشت به کشور دچار مشکل می شدند. خوشبختانه در چند سال گذشته راه هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان از جمل وجه نقد بیش از حد نیاز جلوگیری به عمل آورد و احتمال حوادثی چون سرقت و گم شدن را به حداقل رساند. در ادامه همه ی راه هایی که با کمک آن ها می توانید در سفر پول خرج کنید را با هم بررسی می کنیم.

 استفاده از کارت های اعتباری

ویزا کارت و مستر کارت دو نمونه از رایج ترین کارت های اعتباری هستند که می توانید در همه ی کشور ها از آنها استفاده کنید و خدمات مالی در سفر را به بهترین نحو به انجام برسانید. با استفاده از ویزا کارت و مستر کارت می توانید به سادگی از کشورهای دیگر خرید کنید، از دستگاه های خودپرداز استفاده کنید و حتی خریدهای اینترنتی انجام دهید.متاسفانه در حال حاضر به علت تحریم های آمریکا، امکان استفاده از ویزا کارت و مستر کارت برای ایرانیان فراهم نیست، با این حال شرکت هایی وجود دارند که با کمک بعضی از دفاتر واسطه می توانند برای شما ویزا کارت و مستر کارت تهیه کنند. توجه کنید که در این مورد به شرکت های معتبر مراجعه کنید.

در هر صورت بسیاری از گردشگران با استفاده از این کارت های اعتباری به سادگی خدمات مالی در سفر را مدیریت می کنند. همچنین بعضی از بانک های داخلی خدماتی را ارائه می دهد که به واسطه ی آن ها می توانید در سفر از کارت ها خود استفاده کنید، با این حال توجه داشته باشید این تراکنش ها برای شما به صرفه نیست و بهتر است از روش های دیگری برای مدیریت امور مالی خود در سفر استفاده کنید.

استفاده از ارز فیزیکی

استفاده از ارز فیزیکی یکی از رایج ترین راه های مدیریت مالی در سفر است. برای این کار بهتر است بخشی از پول خود را به ارز رایج کشوری که به آن سفر کرده اید، تبدیل کنید و به سادگی خدمات مالی در سفر را مدیریت کنید. دلار آمریکا نیز گزینه ی مناسبی دیگری است  که در بیش تر کشورهای دنیا اعتبار دارد و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. توجه کنید اگر خدمات مالی در سفر را با استفاده از ارز فیزیکی انجام می دهید، از آن ها به خوبی محافظت کنید و بیش از حد مورد نیاز ارز حمل نکنید.

 استفاده از کارت های اعتباری کشور مقصد

یکی دیگر از راه های استفاده از خدمات مالی در سفر این است که از کارت های اعتباری کشور مقصد استفاده کنید و به سادگی از دستگاه های خودپرداز ارز رایج کشور مقصد را دریافت کنید. با استفاده از این روش نیازی به پرداخت مالیات های زیاد در هر تراکنش نیست.

مدیریت مالی در سفر

حالا که با خدمات مالی در سفر آشنا شدید، می خواهیم را هایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به سادگی سفر خود را از نظر مالی مدیریت کنید، آشنا می شویم.

 به غیر از استفاده از ارزهای فیزیکی از راه های دیگر استفاده کنید

 همه ی پول خود را به ارز کشور مقصد تبدیل نکنید.

 همه ی ارز ها را با خود حمل نکنید و تنها به اندازه ی نیاز خود پول همراه داشته باشید.

 به غریبه ها اعتماد نکنید.

 پول های خود را در صرافی های معتبر اکسچنج کنید.

در نهایت با رعایت همه ی موارد گفته شده می توانید، سفر خوب و بدون دردسری را داشته باشید و امور مالی خود را به خوبی مدیریت کنید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید