ایرلاین های خارجی در ایران

لیست ایرلاین های ایرانی

هواپیمایی ایران چندین شرکت هواپیمایی خصوصی و دولتی فعال دارد. این شرکت های هواپیمایی بر اساس قوانین بین المللی امروزه دستور کار خود را انجام می دهند.از آنجایی که ناوگان ایران اخیراً مدرنیزه و به روز نشده است ، بنابراین از شرایط بالایی برخوردار نیست.

قدیمی ترین آنها هواپیمایی ایران است. این شرکت در سال ۱۹۴۴ تاسیس شد و از سال ۱۹۶۱ به ایران ایر معروف است.

 هواپیماهای ایرانی از ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون ۴۵ پرواز بین المللی انجام داده اند. امروز ناوگان هواپیمایی های ایران قدیمی و فرسوده است. و از بوئینگ قدیمی و ایرباس استفاده شده یا اجاره ای و جت های منطقه ای مانند Fokker 100 و British Aerospace 146 تشکیل شده است. 

 می توان گفت بزرگترین مانع در خرید جدیدترین هواپیمای ساخت غرب توسط هواپیمایی ایران برای به روزرسانی ناوگان قدیمی و پیر خود ، تحریم های آمریکا بوده است. با این حال؛ ضعف مقررات ایمنی خود هواپیمایی ایران و سو mis مدیریت مقامات هواپیمایی کشوری ایران نیز عامل خاص و مهمی بوده است.

این کمبود منجر به مجموعه ای از بلایا و حوادث مداوم شده است.  به همین دلایل در ۲۵ سال گذشته ، ما ۱۷ مورد سقوط هواپیما و ۱۵۰۰ مورد مرگ (از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶)  را مشاهده کردیم و حدود ۷۰۰ نفر در طی ۱۱ سقوط هواپیمای ایرانی جان خود را از دست داده اند. 

هواپیمایی ایران به طور خودکار ساخت هواپیماهایی مانند IR.AN-140 را آغاز کرده است. طی ۵ سال گذشته ۱۰۸ هواپیمای مسافربری به ناوگان هواپیماهای مسافربری هواپیمایی ایران اضافه شده است ، ایران دارای ۲۵۱ هواپیمای تجاری با ۴۱،۲۱۸ صندلی و شش هواپیمای باری در ژوئیه ۲۰۱۵ بود ، متأسفانه بسیاری از آنها (حدود ۱۰۰ فروند) به دلیل کمبود قطعات یدکی ناکارآمد بودند. 

به این ترتیب در سال ۲۰۱۶ هواپیمایی ایران در معرض خطر جدی از بین بردن یا نابودی صنعت هواپیمایی داخلی نوپای خود قرار داشت. به همین دلیل ایران قصد خود را برای خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای سنگین از بوئینگ و ایرباس با هزینه ای بیش از ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد که بیش از کل ناوگان هواپیمایی ایرفرانس است ، کشوری که هفت برابر مسافر هوایی ایرانی دارد. 

علاوه بر این سفارشات برنامه ریزی شده ، هواپیمایی ایران سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای میان برد را به میتسوبیشی ژاپن ، امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا تحویل دادند.  ایران اعلام می کند که این معاملات شامل مجوزهای نگهداری هواپیما در داخل ایران ، از جمله تولید و آموزش قطعات است. 

هواپیماهای ایرانی از سال ۲۰۱۴ به طور متوسط ۲۵٪ از درآمد خود را برای تعمیر و نگهداری هواپیما هزینه کرده اند ، در حالی که میانگین جهانی فقط ۶٪ است. هواپیمایی ایران قصد دارد بلیط هواپیما را تا سال ۲۰۱۵ آزاد کند. 

شرکت های هواپیمایی خارجی از سال ۲۰۱۵ ، ۳ میلیارد دلار درآمد سالانه در ایران ایجاد کرده اند. [۸] باید گفت که ، هر ساله شرکت های هواپیمایی ایرانی ۵۰ میلیون مسافر حمل می کنند (۲۰۱۶).

در صورت لغو تحریم های ایالات متحده ، ایران قصد دارد ۴۰۰ هواپیمای مسافربری به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ خریداری کند.

هواپیمایی ایران چندین شرکت هواپیمایی خصوصی و دولتی دارد که در حال حاضر فعالیت می کنند. ایران ایر قدیمی ترین ایرلاین ایران است که در سال ۱۹۴۴ با نام هواپیمایی ایرانی تأسیس شد و سپس در سال ۱۹۶۱ نام خود را تغییر داد و به ایران ایر معروف است. ناوگان هوایی ایران در حال حاضر چندین شرکت هواپیمایی از جمله:

هواپیمایی ایران-شرکت آتا

خطوط هواییATA

مکان: فرودگاه بین المللی تبریز

شرکت هواپیمایی ATA یک اپراتور منطقه ای است که شبکه آن شامل پروازهای داخلی و خدمات بین المللی به آذربایجان ، گرجستان ، پاکستان و ترکیه است. لازم به ذکر است که نام این شرکت هواپیمایی ایران  را نباید با خط هوایی منسوخ آمریکایی بنام (American Trans Air) اشتباه گرفت ،

ناوگان هواپیمایی ATA عبارتند از: ایرباس A320 ، بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ ، ۷۳۷-۵۰۰ ، Embraer ERJ-145 ، مک دانل داگلاس MD-83

هواپیمایی ایران-کاسپین ایرلاین

خطوط هوایی کاسپین

مکان: تهران امام خمینی ، تهران مهرآباد

خطوط هوایی کاسپین پروازهای داخلی دارد و فقط پروازهایی به ترکیه ، دبی و عراق دارد.

شرکت هواپیمایی کاسپین ناوگان هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و MD-80 دارد که جایگزین انواع قدیمی تر شده است که در پروازهای داخلی و سه کشور همسایه ایران استفاده می شود. این شرکت هواپیمایی هنوز تحت تحریم های آمریکا است و به همین دلیل ناوگان فرسوده ای دارد و قادر به نوسازی ناوگان خود نیست.

ناوگان: بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ ، ۷۴۷-۱۰۰F ، مک دانل داگلاس MD-82 ، MD-83

هواپیمایی ایران-ایران ایر

ایران ایر

مکان: تهران ، فرودگاه های امام خمینی ، تهران ، فرودگاه مهرآباد

 شرکت هواپیمایی ایران ایر دارای بزرگترین ناوگان هواپیمایی کشور است. و همچنین یک شرکت هواپیمایی ملی است که شبکه داخلی و بین المللی قابل توجهی را اداره می کند. به دلیل سالها تحریم های ایالات متحده ، این ایرلاین به شدت آسیب دیده و ناوگان تقریباً فرسوده ای دارد که هم اکنون در حال مدرن سازی است و برای بهتر شدن آن  کارهای بسیاری انجام شده است. برای پایان دادن به این روند ، بوئینگ ۷۴۷SP سرانجام بازنشسته شد و از A330 های جدیدتر در مسیرهای شناخته شده بین المللی استفاده شد. با این حال ، برخی از انواع هواپیماهای قدیمی هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند.

ناوگان: ایرباس A300B2 ، A300B4-200 ، A300B4-600 ، A310-300 ، A320 ، A321SL ، A330-200 ، ATR72-600 ، Fokker 10

هواپیمایی ایران-کیش ایر

کیش ایر

مکان: فرودگاه جزیره کیش ، فرودگاه مهرآباد ، تهران

شرکت هواپیمایی کیش ایر در ابتدا به عنوان اپراتور به جزیره توریستی کیش تاسیس شد و سپس به یک اپراتور داخلی تبدیل شد و بیشتر پروازهای این شرکت هواپیمایی از تهران است. شرکت هواپیمایی کیش ایر ناوگان متنوع و جالبی دارد که طی سالیان مختلف از انواع هواپیماهای غربی و همچنین هواپیماهای شوروی سابق و روسیه استفاده کرده است ، اما امروز توانسته است طیف نسبتاً مدرنی از هواپیماها را به دست آورد.

ناوگان: ایرباس A320 ، A321 ، بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰ ، فوکر ۱۰۰ ، مک دانل داگلاس MD-82 ، MD-83

هواپیمایی ایران-ماهان ایر

-شرکت هواپیمایی  ماهان ایر

مکان: تهران ، فرودگاه امام خمینی (ره)

 در حال حاضر ، ماهان ایر دومین شرکت حمل و نقل در خطوط  هواپیمایی ایران است و با شبکه بین المللی قابل توجه خود توانسته است در این زمینه خود را نشان دهد. امروزه ماهان ایر با انجام حمل و نقل هوایی با استفاده از انواع هواپیماها از جمله بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ کلاسیک و ایرباس سابق A340-600 ویرجین آتلانتیک یک کار غیرمعمول و جالب انجام می دهد.

ناوگان: ایرباس A300B2 ، A300B4-600 ، A310-300 ، A340-300 ، A340-600 ، بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ ، هوافضای انگلیس BAe 146 ، Avro RJ85 ، RJ100

هواپیمایی ایران-معراج ایرلاین

–  شرکت  هواپیمایی معراج

مکان: فرودگاه امام خمینی تهران ، فرودگاه مهرآباد تهران

 این شرکت هواپیمایی یک اپراتور خصوصی است که هنوز تحت تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. اما این ناوگان ایرباس را از طریق منابع ثانویه خریداری کرده است. ایرباس A300 آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

ناوگان: ایرباس A300B4-600 ، A320 ، A321 ، A340-400

هواپیمایی ایران-قشم ایر

 شرکت هواپیمایی قشم ایر

مکان: فرودگاه جزیره قشم ، فرودگاه مهرآباد ، تهران

یکی دیگر از بسیاری از خطوط هوایی داخلی در ایران هواپیمایی قشم ایر است که قبلا از هواپیماهای ساخت شوروی سابق مانند توپولوف Tu-154 و یاکووفولک یاک -۴۲ استفاده می کرد ، اگرچه امروزه با گسترش ناوگان و مدرن سازی آن ، این  شرکت هواپیمایی ، به عنوان یک چارتر و همچنین یک اپراتور برنامه ریزی شده ، اغلب در فرودگاه های اروپا یافت می شود.

ناوگان: ایرباس A300B4-600 ، A320 ، Avro RJ85 ، RJ100 ، بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰F ، Fokker 100

هواپیمایی ایران-سپهران ایرلاین

-شرکت هواپیمایی سپهران

مکان: فرودگاه شیراز

 شرکت هواپیمایی سپهران که به تازگی در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است ، بیشتر پروازهای داخلی را با یک بوئینگ ۷۳۷ از پایگاه خود در شیراز انجام می دهد. این شرکت قصد دارد با افزایش تعداد هواپیماهای خود خط هوایی خود را ارتقا دهد ، اگرچه تحریم های آمریکا علیه ایران مانع اصلی در این راه است.

ناوگان: بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ ، ۷۳۷-۵۰۰ ، جت دورنر ۳۲۸

هواپیمایی ایران-تابان ایرلاین

-شرکت هواپیمایی تابان ایر

مکان: فرودگاه بین المللی مشهد

 این شرکت هواپیمایی یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی کوچکتر ایرانی با مسیرهای داخلی و همچنین پروازهایی به ارمنستان (گرجستان) ، عراق ، پاکستان و امارات متحده عربی ، دبی است.

ناوگان: ایرباس A310-300 ، Avro RJ85 ، بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ ، مک دانل داگلاس MD-88

هواپیمایی ایران-زاگرس ایرلاین

–  شرکت هواپیمایی زاگرس

مکان: فرودگاه بین المللی آبادان ، فرودگاه مهرآباد ، تهران

 هواپیمایی زاگرس در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و هواپیماهای متوسط را در پروازهای اطراف منطقه و همچنین در مسیرهای داخلی پرواز می کند.

ناوگان: ایرباس A319 ، A320 ، A321 ، مک دانل داگلاس MD-82 ، MD-83

 

 -شرکت هواپیمایی ساها ایر

مکان: تهران ، فرودگاه امام خمینی (ره)

ساها ایر به عنوان آخرین اپراتور بوئینگ ۷۰۷ در خدمات منظم مسافر ، تا سال ۲۰۱۳ قهرمان جامعه هواپیمایی ایران بود. با این حال ، از پایان این دوره در سال ۲۰۱۳ ، فعالیت های این شرکت تا حدودی کاهش یافته است. این شرکت زیرمجموعه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط آن مدیریت می شود.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید