گواهینامه رانندگی بین المللی

 گواهینامه رانندگی بین المللی

در این مقاله از محله سفر شما را با گواهینامه رانندگی بین المللی آشنا می کنیم. با کلیه شرایط و ضوابط دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی آشنا شوید و گواهینامه خود را دریافت نمایید.

ثبت نام آنلاین  صدور گواهینامه رانندگی بین المللی از طریق سامانه ثبت نامی ، اخذ فوری در مدت یک هفته گواهینامه و ارسال رایگان از طریق پست به سراسر کشور

از طریق این سامانه می توانید در کوتاه ترین زمان فرم اخذ گواهینامه را تکمیل نمایید و بدون نیاز به مراجعه حضوری و بدون نیاز به ارسال مدارک فیزیکی بعد از طی هفت روز کاری گواهینامه را درب منزل یا محل کار خود دریافت نمایید

فرم ثبت نام گواهینامه رانندگی بین المللی ( کلیک کنید )

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP = International Driving Permit) سندی به شکل کارت یا دفترچه و یا ترکیبی از این دو است که اعتبار یک یا سه ساله دارد و توسط مراجع ذی‌صلاح کشورهای مختلف صادر می‌شود. به موجب این مدرک، شخص دارنده، حق رانندگی با وسایل نقلیه موتوری را در کشوری غیر از وطنش، پیدا می‌کند و می‌تواند با وسیله نقلیه خود سفر کند.

گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه رانندگی بین‌المللی نمی تواند نقش یک گواهینامه رانندگی را در کشور محل سکونتتان ایفا کند و تنها زمانی می توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید که گواهینامه رانندگی ملی را دریافت کرده باشید.

به عبارت دیگر این سند بین‌المللی تنها زمانی معتبر است که همراه با اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع باشد.

سازمان جهانی اتومبیلرانی، مرکز جهانی صدور گواهینامه بین‌المللی برای کشورهایی است که به عضویت این سازمان در آمده‌اند. تعداد اعضای این سازمان به ۱۹۶ کشور می‌رسد و همگی آنها این مدرک بین المللی را قبول دارند.

مزایای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

اخذ گواهینامه رانندگی مزایای زیادی برای متقاضیان دارد. از مزایای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرد دارنده IDP به‌ راحتی می‌تواند در کشورهای دیگر رانندگی کند.
    ۲. از گواهینامه بین المللی رانندگی می‌توان به‌ عنوان کارت شناسایی نیز استفاده کرد.
    ۳٫ دارندگان IDP دیگر نیازی ندارند که در کشور در آزمون رانندگی شرکت کنند.
    ۴. گواهینامه بین المللی در کشورهایی که عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی هستند، قابل‌استفاده است.
    ۵. در برخی از کشورها فقط در صورتی به شما اتومبیل اجاره خواهند داد که گواهینامه بین المللی داشته باشید.
    ۶. شرکت‌های بیمه برای تحت پوشش قرار دادن رانندگان وسایل نقلیه‌ای که در خارج از کشور راننده می‌شوند، به یک گواهینامه بین المللی نیاز دارند.

مراحل و هزینه و قیمت دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

۱- تهیه مدارک موردنیاز

اولین قدم برای دریافت گواهینامه بین‌المللی تهیه مدارک زیر است:

گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله
گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله
یک قطعه عکس تمام رخ (۳*۴) با حجاب اسلامی برای بانوان
گواهینامه رانندگی بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
تصویر صفحه اول گذرنامه
تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی و درج تاریخ تولد به میلادی در بخش انگلیسی
۲- پرداخت هزینه دریافت گواهینامه بین المللی
به منظور دریافت گواهینامه بین‌المللی باید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

مبلغ ۳۸۹,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله
مبلغ ۷۴۹,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله

۳- ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی
برای ارسال مدارک و انجام امور اداری دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانید از این راه‌ها اقدام کنید:
  • مراجعه حضوری به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران
  • نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور برای تحویل گواهینامه اقدام کنید.

سامانه فروش گواهینامه بین المللی ( سریع ترین روش )
با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین المللی می‌توانید برای دریافت این گواهینامه ثبت نام کنید. در این صورت حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

در این روش،  گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله و سه ساله قابل دریافت است.
در لحظه ثبت درخواست، باید حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه رانندگی ملی باقی مانده باشد.
زمان تحویل گواهینامه در این روش ۷ روز کاری می باشد.

فرم صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

 
۴- صدور گواهینامه بین المللی

با تکمیل فرم آنلاین صدور گواهینامه از طریق این سایت ، در مدت کمتر از هفت روز می توانید گواهینامه را درب منزل یا محل کار خود دریافت نمایید.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

گواهینامه های بین المللی علاوه بر زبان فارسی به ۷ زبان بین‌المللی از جمله انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه می‌شود و قابلیت استفاده در بسیاری از کشورهای جهان را دارد. برای آشنایی با کشورهای پذیرنده این گواهینامه به این لینک‌ها مراجعه کنید:

فهرست کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی سه ساله
نکته مهم: قوانین داخلی و بین‌المللی، لحظه به لحظه در حال تغییرند پس در هر زمان که قصد دریافت این مدرک را داشتید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کشورهای پذیرنده گواهینامه رانندگی بین‌المللی به این لینک ( کلیک کنید ) مراجعه نمایید .

نکات مهم درباره گواهینامه بین المللی

گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی قابل تمدید نیستند و پس از منقضی شدن آنها باید مجددا نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام کنید.
کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی سخت‌ گیرانه‌تر عمل کرده و برای رانندگی در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه رانندگی بین‌المللی الزامی‌ است.
دارنده این مدرک بین‌المللی باید قوانین و مقررات مربوط به شرایط اقامت و اشتغال در کشورهای مسیر حرکت خود را بشناسد و آنها را رعایت کند.

قوانین بین المللی رانندگی

در این مقاله در مورد شرایط اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی در ایران به‌ تفصیل صحبت کردیم. یکی دیگر از مواردی که بهتر است در مورد گواهینامه بین المللی بدانیم قوانین بین المللی رانندگی است.

فدراسیون بین المللی اتومبیل‌رانی بر اساس قوانینی وضع شده، اعلام کرده که برای رانندگی در کلاس‌های مختلف باید گواهینامه جدا صادر می‌شود. این موضوع جزء اولین و مهم‌ترین قانون بین‌الملل است. از دیگر قوانین بین المللی رانندگی، توجه به‌ تمامی علائم جاده‌ای است.

شایان‌ذکر است علائم جاده‌ای توسط نهاد‌های بین المللی وضع شده‌اند و این علائم در سراسر دنیا به شکلی جامع و یکسان خوانده می‌شوند.

پلاک ترانزیت

برای شناسایی وسیله نقلیه در کشورهای خارجی، پلاک ترانزیت یا کاپوتاژ به‌ صورت بین المللی صادر می‌شود. این پلاک برای هر وسیله نقلیه فقط یک‌بار صادر می‌شود و اعتبار آن برای همیشه برای همان وسیله نقلیه خواهد بود.

پلاک ترانزیت بین المللی را بخش صدور و اسناد و مدارک بین المللی ارائه می‌دهد و در نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی قابل دریافت است.

ذکر این نکته ضروری است که مالک خودرو موظف است بعد از فروش آن، پلاک ترانزیت را نیز به مالک جدید انتقال دهد.

مجوز عبور گمرکی

برای تسهیل در تردد وسایل نقلیه موتوری از مرزهای زمینی برخی کشورها، دفترچه عبور گمرکی به نام “کارنه دو پاساژ” صادر می‌شود. مدت اعتبار این دفترچه یک سال است و به‌ صورت دفترچه‌های ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگی ارائه شده و بعد از عبور از یک کشور یکی از برگ‌های آن باطل می‌شود.

همچنین اگر برگه‌های دفترچه استفاده نشده باشد توسط کانون اتومبیل‌رانی قابل تمدید است.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید